Αποτελέσματα Πανελλαδικών: κατάκτηση ονείρων, εναλλακτικοί δρόμοι και η σπουδαιότητα ενός ολοκληρωμένου σχολικού επαγγελματικού προσανατολισμού

της Αγγελικής Καρδαρά.

Η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων εισαγωγής στις Σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, στα τέλη κάθε καλοκαιριού, αποτελεί αναμφισβήτητα μία πολύ σημαντική στιγμή για όλους τους υποψήφιους, ανεξαρτήτως αποτελέσματος. Αυτή η μέρα έχει ένα ιδιαίτερο συμβολικό βάρος, καθώς θα λέγαμε ότι είναι το επιστέγασμα των προσπαθειών χρόνων και ταυτόχρονα σηματοδοτεί την ολοκλήρωση ενός σημαντικού κεφαλαίου στη ζωή τους -της σχολικής τους ζωής- και την έναρξη ενός νέου κεφαλαίου, στην ενήλικη πλέον ζωή τους.  

Όσες και όσοι έχουμε περάσει από τη διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων, δεν μπορούμε να μη νιώσουμε, την ημέρα της ανακοίνωσης, ένα χτυποκάρδι, όσα χρόνια κι αν περάσουν. Είναι βέβαιο ότι πολλά αρχίζουν αυτήν τη μέρα, αλλά ασφαλώς τίποτα δεν τελειώνει, είτε το αποτέλεσμα είναι το επιθυμητό είτε όχι για κάθε υποψήφιο. Η ζωή άλλωστε είναι μια συνεχής πρόκληση και ένας διαρκής αγώνας. Επομένως, είναι στο χέρι κάθε νέου να ανοίξει τα φτερά του και να κυνηγήσει τα όνειρά του. Η ζωή χρειάζεται τόλμη και δύναμη!

Με το παρόν κείμενο κρίνω απολύτως αναγκαίο να αναφερθούμε όμως και σε μία άλλη σημαντική πτυχή του θέματος -την αξία και τη σπουδαιότητα ενός ολοκληρωμένου επαγγελματικού, σχολικού  προσανατολισμού (ΣΕΠ) που θα βοηθήσει τον κάθε υποψήφιο να προσανατολιστεί στον επιστημονικό κλάδο που ανταποκρίνεται στις βαθύτερες ανάγκες, στις κλίσεις και στα ενδιαφέροντά του του. Παράλληλα, θα δίνει τη δυνατότητα στον μαθητή που δεν ανταποκρίνεται στο πρότυπο του «τυπικά καλού μαθητή» να ανακαλύψει τις δεξιότητές του αλλά και στον αριστούχο μαθητή να επιλέξει τον τομέα που θέλει πραγματικά να υπηρετήσει, δεδομένου ότι και ο αριστούχος μαθητής μπορεί να βρεθεί στο δίλημμα μεταξύ δύο ή και περισσότερων Σχολών επιλογής, χωρίς πάντοτε να μπορεί να λάβει στην τρυφερή ηλικία των 17-18 του χρόνων την επιλογή που θα τον εκφράζει και στο μέλλον. 

Ο ΣΕΠ, στο πλαίσιο του σύγχρονου ελληνικού σχολείου, πρέπει να ενισχυθεί προκειμένου ο κάθε νέος να γνωρίζει με ακρίβεια όλες τις επιλογές, τους εναλλακτικούς δρόμους που του παρέχονται για να κατακτήσει τα όνειρά του και να υλοποιήσει τους στόχους του, αλλά και τις επαγγελματικές διεξόδους και τις προοπτικές του στο μέλλον, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Σε μία κοινωνία που «τρέχει» με ιλιγγιώδεις ρυθμούς, επαγγέλματα υφίστανται βαθιά κρίση και άλλα αναπτύσσονται, ο  ΣΕΠ πρέπει να βοηθήσει τον σύγχρονο νέο να διευρύνει τους ορίζοντές του και να ενημερωθεί για τις διεθνείς εξελίξεις σε επαγγελματικούς τομείς και επιστημονικούς κλάδους που τον ενδιαφέρουν.  

Εδώ θα ήθελα επίσης να καταθέσω την εκπαιδευτική μου θέση, σύμφωνα με την οποία το σύγχρονο ελληνικό σχολείο, μέχρι την Β’ Τάξη του Λυκείου, πρέπει να αποδεσμευτεί πλήρως από το -όποιο- σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και να αυτονομηθεί,  ώστε να αποκτήσει τη δική του αξία και -πρωτίστως- να δώσει έμφαση στην ουσιαστική γνώση και στην ολοκληρωμένη παιδεία με ενίσχυση μαθημάτων, όπως το θέατρο, η μουσική, η ζωγραφική, ο αθλητισμός χωρίς ασφαλώς τα “πρωτεύοντα” μαθήματα να χάνουν τη βαρύτητά τους. Η τελευταία τάξη του Λυκείου να αποτελεί την «τάξη προετοιμασίας», η οποία θα αφιερώνεται εξ ολοκλήρου στην προετοιμασία των μαθητών για τις εισαγωγικές εξετάσεις σε Πανεπιστημιακές και τεχνικές Σχολές με παράλληλη ενίσχυση του ρόλου της τεχνικής εκπαίδευσης.

Στη διάρκεια αυτού του χρόνου ο μαθητής θα έχει τον απαιτούμενο χρόνο να περάσει από αναγκαία τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού, να καθοδηγηθεί από ειδικούς στον επαγγελματικό προσανατολισμό επιστήμονες που θα τον βοηθήσουν να λάβει σημαντικές αποφάσεις ζωής, με ωριμότητα, ύστερα από μία συστηματική και ολοκληρωμένη διαδικασία. Επίσης, στη διάρκεια αυτής της “χρονιάς προετοιμασίας”, θα επικεντρωθεί απολύτως στον στόχο του, θα μελετήσει και θα εμβαθύνει στο αντικείμενο που επιθυμεί να σπουδάσει. 

Η αποδέσμευση του σχολείου από τις πανελλαδικές εξετάσεις και η καθιέρωση μίας χρονιάς συστηματικής προετοιμασίας, πιστεύω ότι έχει πολλαπλά οφέλη. Ειδικότερα, θετικά αποτελέσματα θα προκύψουν για το ίδιο το σχολείο που θα εστιάσει στην εμβάθυνση της ουσιαστικής γνώσης και στην απόκτηση σημαντικών εφοδίων για το μέλλον κάθε μαθήτριας και κάθε μαθητή. Με αυτό τον τρόπο η μάθηση θα καταστεί δημιουργική και εποικοδομητική και όχι στείρα. Όσον αφορά τους μαθητές, θα τους δώσει την ευκαιρία να αποκτήσουν βαθύτερη γνώση, να κατανοήσουν την αξία της μάθησης και να καλλιεργήσουν  πολύτιμες για το μέλλον της δεξιότητες, προκειμένου στην τελευταία τάξη του Λυκείου να επικεντρωθούν πλήρως στον στόχο των εξετάσεων. 

Απώτερος στόχος μας να καταστεί το σύγχρονο ελληνικό σχολείο ένας πραγματικός τόπος μάθησης, καλλιέργειας κριτικής σκέψης, ομαδικού πνεύματος και ανάδειξης των κλίσεων κάθε παιδιού.

Επιστρέφοντας στο κεντρικό μας θέμα, με το παρόν κείμενο θα ήθελα να δώσω τα θερμά μου συγχαρητήρια στις υποψήφιες και στους υποψήφιους που διακρίθηκαν, δίνοντας έναν σκληρό αγώνα, στους νέους που κατέκτησαν τον προσωπικό τους στόχο, σε όλους όσοι θα προσπαθήσουν ξανά με επιμονή και υπομονή και σε όλους όσοι αναζήτησαν και βρήκαν, επιτυχώς, άλλους δρόμους στην έκφραση των ονείρων τους. 

Ατελείωτες ανθρώπινες ιστορίες με μία κοινή συνισταμένη: την αναζήτηση μίας προσωπικής Ιθάκης, ενός σημαντικού προορισμού ζωής, στον οποίο όλοι μας ευχόμαστε να φτάσουμε ξεκινώντας αυτό το συναρπαστικό ταξίδι της ενήλικης ζωής που, έστω και ανεπίσημα, σηματοδοτείται με την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αυτό που αξίζει να κρατήσουμε στο μυαλό μας είναι ότι «δεν υπάρχουν όρια στα όνειρά μας», μόνο προσήλωση στον στόχο, επιμονή, υπομονή και σκληρή δουλειά, για την κατάκτησή τους!

Αφιερωμένο το σημερινό μου κείμενο σε όλες και σε όλους όσοι ξεκινάτε την ενήλικη ζωή σας, με όνειρα! Καλή αρχή σας, εύχομαι μέσα από την καρδιά μου!

Φωτογραφία ανάρτησης: Misha Sokolinikov @flickr.

The following two tabs change content below.
Η Αγγελική Καρδαρά είναι Δρ Τμήματος ΕΜΜΕ - Φιλόλογος. Συνεργάζεται με το Πανεπιστήμιο Αθηνών στο πλαίσιο των elearning προγραμμάτων, έχοντας αναλάβει (συγγραφή και εκπαίδευση) τα εκπαιδευτικά προγράμματα «ΜΜΕ και Εγκληματικότητα: το έγκλημα ως είδηση και ως μήνυμα» και «Αστυνομικό και Δικαστικό Ρεπορτάζ» (Ακαδημαϊκός Υπεύθυνος: Καθηγητής Γιάννης Πανούσης). Συνεργάζεται επίσης με το Κέντρο Μελέτης του Εγκλήματος (ΚΕ.Μ.Ε.), όπου είναι εισηγήτρια σεμιναριακών μαθημάτων με θεματική «Το Έγκλημα στο Αστυνομικό και Δικαστικό ρεπορτάζ». Δίδαξε δημοσιογραφία στο Κολλέγιο Επαγγελματικής Δημοσιογραφίας (CPJ Athens/University of Wolverhampton) στο προπτυχιακό και μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών. Από το 2013 έως το 2016 έδινε διαλέξεις στο Τμήμα ΕΜΜΕ του Παν/μίου Αθηνών, με αντικείμενο "Εγκληματολογία & ΜΜΕ". Ασχολείται με την εγκληματολογική έρευνα και τη συγγραφή.

Comments

comments

Related Posts

Comments are closed.

Recent Posts