Ορέστεια: Η νίκη του πολιτισμού επί της βαρβαρότητας

1

Φόνος, εκδίκηση και δικαιοσύνη. Η καταραμένη οικογένεια των Ατρειδών φτάνει στα άκρα και από τη σκηνή βομβαρδίζει τους θεατές με ηθικά διλήμματα: Ποιο είναι το χρέος; Πως ξεπλένεται το αίμα; Πότε σταματά ο κύκλος του κακού; Και ποιος απονέμει τη δικαιοσύνη, ο άνθρωπος, ο θεός ή η κοινωνία; Η «Ορέστεα» είναι το κορυφαίο δραματουργικό έργο όλων των εποχών. Ο Αισχύλος δίδαξε με την πολυεπίπεδη τριλογία τους κανόνες της σύγκρουσης, των ανατροπών, της προοικονομίας γεγονότων, τις συμπυκνώσεις και τον αναλυτικό λόγο, τη διεύρυνση του σκηνικού χώρου και χρόνου. Δίδαξε πώς να κερδίζεις το κοινό με ήρωες που ακροβατούν στα όρια του ήθους και του πάθους.

του Δημήτρη Καλαντζή

Τίποτα δεν είναι ξεκάθαρο στην Ορέστεια. Η Κλυταιμνήστρα ισχυρίζεται ότι σκοτώνει τον άντρα της Αγαμέμνονα, επειδή θυσίασε την κόρη τους Ιφιγένεια. Ο Ορέστης σκοτώνει την μητέρα του για να εκδικηθεί τον φόνο του πατέρα του. Ή μήπως ο Ορέστης σκοτώνει τη μητέρα του για να μην τον σκοτώσει ο εραστής της; Και γιατί η Κλυταιμνήστρα να μην σκότωσε τον Αγαμέμνονα επειδή ήθελε να της φέρει νέα γυναίκα στο παλάτι; Και τελικά ποιος φόνος από την αλυσίδα είναι ο χειρότερος; Πως θα έρθει η τελική κάθαρση, όταν θνητοί και θεοί στέκονται αμήχανοι μπροστά στην αβυσσαλέα τραγικότητα της εκδίκησης;

Ο Ορέστης καλείται να διαλέξει φύλο και γονιό, νόμο και ήθος, πολιτισμό και ιστορική φάση, καταδικασμένος να τιμωρηθεί για όποια επιλογή του. Η τελική του αθώωση όμως θα αποτυπώσει την αισιοδοξία του Αισχύλου, ως αποτέλεσμα μίας κοινωνίας περήφανης για τις ανθρώπινες κατακτήσεις του διαλόγου, της δημοκρατίας και της νίκης επί της βαρβαρότητας. Η τριλογία του Αισχύλου «Αγαμέμνων», «Χοηφόροι» και «Ευμενίδες» απηχεί την εμπέδωση της αθηναϊκής πολιτικής συνείδησης, μετά την απόκρουση των περσικών επιθέσεων. Είναι η εποχή που ανθίζει η κλασική Αθήνα και γεννιέται η δημοκρατία, θεσπίζοντας νόμους και δικαστήρια προς όφελος των αδυνάμων. Ήταν η ώρα που ακόμα και τα μυθικά πάθη έπρεπε να βρουν κάθαρση. Και δεν θα μπορούσαν να βρουν καλύτερη…

basik-ορεστ

Η Ορέστεια παρουσιάζεται στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου την Παρασκευή 8 και το Σάββατο 9 Ιουλίου σε διασκευή και σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά. Μια σφιχτή ομάδα δώδεκα ηθοποιών μοιράζεται όλους τους ρόλους – συμπεριλαμβανομένου του Χορού.

Διανομή

Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης (Ορέστης)

Καρυοφυλλιά Καραμπέτη (Κλυταιμνήστρα)

Νίκος Κουρής (Αγαμέμνων, Τροφός)

Στεφανία Γουλιώτη (Ηλέκτρα, Αθηνά)

Νίκος Ψαρράς (Απόλλων, Πυλάδης)

Άλκηστις Πουλοπούλου (Κασσάνδρα, Πυθία)

Δημήτρης Παπανικολάου (Αίγισθος)

Ιερώνυμος Καλετσάνος (Κήρυκας)

Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης (Φύλακας)

Σύρμω Κεκέ (Κορυφαία)

Χριστίνα Μαξούρη (Κορυφαία, Δούλα)

Πολύδωρος Βογιατζής (Κορυφαίος)

Μετάφραση: Δημήτρης Δημητριάδης

Διασκευή, σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς

Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη

Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη

Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος

Κίνηση: Σταυρούλα Σιάμου

Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος

Φωτογραφίες; Έφη Γούση

Βοηθοί σκηνοθέτη: Σύλβια Λιούλιου, Νικολέτα Φιλόσογλου

Βοηθός σκηνογράφου: Θάλεια Μέλισσα

Βοηθός παραγωγής: Αλεξάνδρα Μουζακίτη

Διεύθυνση παραγωγής: Κατερίνα Μπερδέκα

Παραγωγός: Γιώργος Λυκιαρδόπουλος

The following two tabs change content below.

Δημήτρης Καλαντζής

Γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στο κέντρο της Αθήνας. Σπούδασε δημοσιογραφία στο «Εργαστήρι» και Ελληνικό Πολιτισμό στο ΕΑΠ. Έχει δουλέψει σε εφημερίδες, ραδιοφωνικούς & τηλεοπτικούς σταθμούς και τώρα διερευνά τους κώδικες του διαδικτύου. Αγαπά τις ανθρώπινες ιστορίες και τις γάτες.

Comments

comments

Related Posts

Recent Posts