Το “Φουέντε Οβεχούνα” του Λόπε ντε Βέγα στη σκηνή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας

της Έλενας Αλεξανδράκη. 

Το θεατρικό έργο του Λόπε ντε Βέγα, Φουέντε Οβεχούνα σε σκηνοθεσία Σταύρου Τσακίρη είναι η φετινή επιλογή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας για την κεντρική του σκηνή, επιλογή η οποία έγινε από το Δ.Σ. που εκτελεί χρέη προσωρινού Καλλιτεχνικού Διευθυντή έως ότου “ξεπαγώσει” η διαδικασία επιλογής Καλλιτεχνικών Διευθυντών από το Υπουργείο Πολιτισμού.

Το Φουέντε Οβεχούνα, που είναι το όνομα ενός χωριού στην Ισπανία και κυριολεκτικά σημαίνει “Προβατοπηγή”, γράφτηκε το 1614 και βασίζεται σε ένα αληθινό γεγονός που συνέβη στα τέλη του 1400. Οι κάτοικοι του ομώνυμου χωριού καταπιέζονται από έναν τυραννικό Διοικητή ο οποίος αρπάζει τη σοδειά τους, βιάζει τις γυναίκες, τους υποβάλλει σε βασανιστήρια και προσβάλλει την τιμή των κατοίκων. Πολύ σύντομα, ο λαός του χωριού αποφασίζει να πάρει την κατάσταση στα χέρια του και να επαναστατήσει. Όλοι μαζί ξεσηκώνονται και σκοτώνουν το Διοικητή. Όταν ο βασιλιάς στέλνει έναν δικαστή για να βρει τον ένοχο, οι άνθρωποι ενωμένοι απαντούν σταθερά, σε όλες τις ανακρίσεις και παρόλα τα βασανιστήρια: “Η Φουέντε Οβεχούνα το έκανε”. Ο βασιλιάς, μπροστά σε μία τέτοια στάση και ακούγοντας τις εξηγήσεις που του δίνουν, τους συγχωρεί κι έτσι η περιπέτεια της Φουέντε Οβεχούνα έχει αίσιο τέλος.

Λόπε ντε Βέγα, “Φουέντε Οβεχούνα” σε σκηνοθεσία Σταύρου Τσακίρη στο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας.

Το μήνυμα του έργου, όσο και της επιλογής του, είναι σαφές: ο λαός, υπό οποιεσδήποτε συνθήκες μπορεί να αντιδράσει και να κερδίσει, αρκεί να είναι ενωμένος. Η ιστορία που επέλεξε ο Ισπανός δραματουργός είναι πολύ ενδιαφέρουσα και “χρήσιμη”, ειδικά από τη στιγμή που είναι αληθινή και μάλιστα συνέβη μέσα σε ένα μοναρχικό καθεστώς και σε μια εποχή που δεν υπήρχαν κατοχυρωμένα ανθρώπινα δικαιώματα. Το έργο αναδείχτηκε σε σύμβολο των επαναστατημένων λαών και έθεσε ερωτήματα σχετικά με τη δύναμη την εξουσίας και την πολιτική θέση του ατόμου απέναντι στους καταπιεστές. Ένα βασικό ερώτημα που θέτει και στο σημερινό θεατή, και που θα απασχολήσει την παράσταση, είναι “αν το καθήκον της συλλογικής ευθύνης πρέπει να αποτελεί κοινωνική συνείδηση ή να επαφίεται στην ατομική ηθική”. Δραματουργικά, ωστόσο, το έργο είναι αδύναμο, αρκετά φλύαρο, με όχι καλά αναπτυγμένους χαρακτήρες. Ο Λόπε ντε Βέγα υπήρξε πολυγραφότατος, πράγμα που σημαίνει, σύμφωνα με τους μελετητές του, πως αφιέρωνε ελάχιστο χρονο σε κάθε έργο με συνέπεια να υπάρχουν προβλήματα στη δραματουργική τους ανάπτυξη. Ο Τσακίρης έχει επιλέξει τη μετάφραση-διασκευή του Νίκου Γκάτσου η οποία αναβαθμίζει το πρωτότυπο έργο (τουλάχιστον όπως το γνωρίζουμε μέσα από τη μετάφραση της Καίτης Κάστρο), ενώ ο ίδιος έχει κάνει και επιπλέον δραματουργική επεξεργασία.

Στο ρόλο του Διοικητή θα δούμε τον Τάκη Χρυσικάκο. Στους υπόλοιπους ρόλους έχουν επιλεγεί ηθοποιοί στην πλειοψηφία τους από την Πάτρα. Κάποιοι είναι μεγαλύτερης ηλικίας και γνωστοί στην πόλη για τη δουλειά τους και κάποιοι άλλοι είναι πρόσφατοι απόφοιτοι της Δραματικής Σχολής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Η επιλογή καλλιτεχνικού δυναμικού από την Πάτρα είναι κάτι που μόλις τα τελευταία χρόνια άρχισε να συμβαίνει και είναι μια εξέλιξη που ενδυναμώνει τόσο τους ίδιους τους ηθοποιούς όσο και το θεατρικό ιστό της πόλης.

Λόπε ντε Βέγα, “Φουέντε Οβεχούνα” σε σκηνοθεσία Σταύρου Τσακίρη είναι η φετινή επιλογή του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας.

Τα τραγούδια της παράστασης, που κατέχουν σημαντική θέση στο έργο, είναι του Θάνου Μικρούτσικου. Πρόκειται για την εμβληματική μουσική που συνέθεσε για το πρώτο ανέβασμα του έργου το 1977 από το Κ.Θ.Β.Ε. σε σκηνοθεσία Γιώργου Μιχαηλίδη και τα τραγούδια είχε ερμηνεύσει η Μαρία Δημητριάδη. Για την παράσταση του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας έχει συνθέσει και κάποια επιπλέον μουσικά μέρη, ενώ κάποια από τα τραγούδια θα ερμηνευτούν ζωντανά από τους ηθοποιούς.

Η παράσταση, μετά από μια μικρή αναβολή, θα κάνει πρεμιέρα το Σάββατο 25 Νοεμβρίου στο θέατρο Απόλλων και είναι προγραμματισμένη έως τα τέλη Γενάρη.

Μετάφραση – Διασκευή: Νίκος Γκάτσος
Σκηνοθεσία – Δραματουργική Επεξεργασία: Σταύρος Τσακίρης
Σκηνικά – Κοστούμια: Βασίλης Παπατσαρούχας
Μουσική: Θάνος Μικρούτσικος
Στίχοι: Γιώργος Μιχαηλίδης
Σχεδιασμός φωτισμών: Νίκος Σωτηρόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Πέτρα Μαυρίδη
Ειδικές κατασκευές: Τίνα Παραλή, Μυρτώ Κοσμοπούλου

Παίζουν: Διονύσης Βούλτσος, Μάρκος Γέττος, Φάνης Δίπλας, Σπύρος Κουβαρδάς, Ελένη Μποζάκη, Κωνσταντίνος Νικούλης, Δημήτρης Παγώνης, Νίκη Παύλου, Βασίλης Σιδερόπουλος, Γεράσιμος Σοφιανός, Νάνσυ Χριστοπούλου, Τάκης Χρυσικάκος.

The following two tabs change content below.
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1977 και μένει μόνιμα στην Πάτρα. Απόφοιτος του Τμ.Θεατρικών Σπουδών του Παν/μίου Πατρών, έχει μεταπτυχιακό στην Performance από το Queen Mary University of London, πτυχίο Πιάνου και Παιδαγωγίας της Σχολικής Μουσικής. Στο θέατρο έχει συνεργαστεί με τους Κώστα Καζάκο, Γιάννη Βόγλη, Σωτήρη Χατζάκη. κ.ά. Έχει αρθρογραφήσει στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο της Πάτρας και της Αθήνας. Άρθρα της και μεταφράσεις έχουν δημοσιευτεί σε προγράμματα παραστάσεων. Ήταν μόνιμη συνεργάτης του θεάτρου Λιθογραφείον στην Πάτρα. Έχει παρουσιάσει δύο δικές της δουλειές, το «Falling Apart» και το «Κυνόπολις». Aπό το 2005 διδάσκει Θεατρική Αγωγή στην Α’/θμια Εκπαίδευση.

Comments

comments

Related Posts

Recent Posts