Υπερηφάνεια για τα λαμπρά μυαλά της χώρας μας

της Αγγελικής Καρδαρά.

Με λόγο συγκροτημένο, άρτια δομημένο και πολύ δυναμικό, ο αριστούχος
φοιτητής του Τμήματος Μαθηματικών του ΕΚΠΑ, κ.Κυπριανός-Ιάσων
Προδρομίδης
, μας μιλάει για την πολύ σημαντική διάκριση που έλαβε στον
26ο Διεθνή Μαθηματικό Φοιτητικό Διαγωνισμό, ο οποίος πραγματοποιήθηκε στο Μπλαγκόεβγκραντ της Βουλγαρίας (28/7-3/8) και καταθέτει τις σκέψεις και απόψεις του για το ελληνικό Πανεπιστήμιο, τα σημεία στα οποία πρέπει να εστιάσει η νέα κυβέρνηση, ώστε να αποκτήσει το Πανεπιστήμιο την αίγλη που του αρμόζει και να κρατήσει στην Ελλάδα τους νέους που επιθυμούν να εμβαθύνουν στο αντικείμενο των σπουδών τους και να παρέχουν ουσιαστικό έργο στον επιστημονικό κλάδο που έχουν επιλέξει.

Παράλληλα, ο κ.Προδρομίδης αναφέρεται στο ελληνικό εκπαιδευτικό
σύστημα και στην ανάγκη αναμόρφωσής του προκειμένου να δώσει τη
δυνατότητα σε όλο τον μαθητικό πληθυσμό (και όχι μόνον στον “τυπικά καλό μαθητή”) να αναδείξει τις κλίσεις και τα ταλέντα του και να αναπτύξει
περαιτέρω τις δεξιότητές του. Κρίνω πολύ σημαντική τη θέση του κ.
Προδρομίδη, σύμφωνα με την οποία το εκπαιδευτικό σύστημα στη χώρα μας οφείλει να δώσει έμφαση στην ολοκληρωμένη παιδεία, μέσω της οποίας όλες οι μαθήτριες και όλοι οι μαθητές θα αποκτούν γνώση και ταυτόχρονα θα εμβαθύνουν στην τέχνη, θα εξελίσσονται στον αθλητισμό,  θα συνεργάζονται και θα καλλιεργούν το πνεύμα τους, διαμορφώνοντας -στο τέλος της εκπαιδευτικής τους διαδρομής- μια ολοκληρωμένη προσωπικότητα και ανακαλύπτοντας σημαντικές πτυχές του εαυτού τους.

Στο σχολείο, άλλωστε, έχουν θέση όλα τα παιδιά και θα τονίσω ότι είναι σκόπιμο η νέα κυβέρνηση να δώσει την απαιτούμενη βαρύτητα στη διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου εκπαιδευτικού συστήματος που θα παρέχει παιδεία (και όχι μόνο γνώση) και θα δίνει τη δυνατότητα σε κάθε μαθήτρια και σε κάθε μαθητή να ανακαλύψει τον τομέα που αγαπά. Με αυτό τον τρόπο φτάνοντας στην τελευταία τάξη του Λυκείου θα μπορέσει η κάθε νέα και ο κάθε νέος να προχωρήσει σε επιλογές που την/τον εκφράζουν πραγματικά και ανταποκρίνονται στις δεξιότητες και βαθύτερες ανάγκες της/του.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Κύριε Προδρομίδη,  πριν από μερικές εβδομάδες λάβετε μία πολύ σημαντική διάκριση. Συμμετείχατε στον 26ο Διεθνή Μαθηματικό Φοιτητικό Διαγωνισμό που πραγματοποιήθηκε στο Μπλαγκόεβγκραντ της Βουλγαρίας (28/7-3/8) και κατακτήσατε το χρυσό μετάλλιο, συναγωνιζόμενος μάλιστα φοιτητές μεγαλύτερων ετών. Θα ήθελα να μας μιλήσετε για τη σημασία του συγκεκριμένου διαγωνισμού, την προετοιμασία που κάνατε  αλλά και την εμπειρία συμμετοχής σας.

Κατ’ αρχάς, θέλω να σας ευχαριστήσω πολύ για τα καλά σας λόγια, κυρία
Καρδαρά. Θα ήθελα να πω, βέβαια, ότι έχει δημιουργηθεί μια μεγάλη
παρανόηση, για την οποία δεν ευθύνεται ο κόσμος, άλλωστε είναι
λεπτομέρειες της διοργάνωσης που δεν θα μπορούσε να γνωρίζει. Όταν
αναφερόμαστε σε “χρυσό μετάλλιο”, δεν εννοούμε “πρώτη θέση”. Σε αυτού του είδους τους διαγωνισμούς, το χρυσό μετάλλιο δίνεται σε περισσότερο
από ένα άτομα βάσει του αριθμό των προβλημάτων που θα επιλύσουν.
Αντίστοιχα και για τα υπόλοιπα μετάλλια. Ο διαγωνισμός αυτός είναι ένας
αρκετά σημαντικός διαγωνισμός, με την έννοια της αναγνωρισιμότητας στο
βιογραφικό, δηλαδή “μετράει” αρκετά μια διάκριση στον διαγωνισμό, όσον
αφορά την αίτηση κάποιου για σπουδές στο εξωτερικό ή για την εύρεση
εργασίας. Η εμπειρία της συμμετοχής στον διαγωνισμό αυτό είναι μοναδική
και θα ήθελα να εστιάσω σε δύο κυρίως πτυχές του. Η πρώτη πτυχή αφορά
τον ίδιο τον διαγωνισμό. Τα προβλήματά του είναι, συνήθως, αρκετά υψηλού επιπέδου, επομένως, υπό την έννοια αυτή, είναι μια πολύ μεγάλη πρόκληση για τον διαγωνιζόμενο να προσπαθήσει να λύσει όσο το δυνατόν περισσότερα θέματα στην ώρα που του παρέχεται. Η δεύτερη πτυχή αφορά τους διαγωνιζόμενους. Οι φοιτητές έχουν τη μοναδική ευκαιρία να γνωρίσουν άλλους φοιτητές ομοίων ενδιαφερόντων, όχι μόνον από τη δική τους χώρα, αλλά και από άλλες χώρες. Σε γενικές γραμμές, οι γνωριμίες αυτές, πέραν της δημιουργίας διαπροσωπικών σχέσεων, μπορούν στη συνέχεια να εξελιχθούν σε συνεργασίες επιστημόνων, που είναι απολύτως επιθυμητό.

Πώς ήταν η συνεργασία σας με τους δύο συμφοιτητές σας,  κ.  Σωτήρη
Αρμενιάκο και κ.  Γιώργο Κοντογεωργίου, που επίσης διακρίθηκαν
κατακτώντας το αργυρό μετάλλιο και ποια η στήριξη των Καθηγητών σας;

Για τη συνεργασία μου με τους δύο συμφοιτητές μου, δεν έχω να πω και
πολλά. Θα περιοριστώ απλώς στη λέξη “άριστη”. Όσον αφορά τους Καθηγητές, θα ήθελα να πω ότι δυστυχώς, σε αντίθεση με όσα γράφονται, υποστήριξη υπήρχε από λίγους μόνο καθηγητές. Θα αναφέρω ενδεικτικά δύο παραδείγματα. Το πρώτο είναι ότι δεν έγιναν μαθήματα προετοιμασίας από Καθηγητές, πράγμα που θα βοηθούσε πολύ τις επιδόσεις μας προς το
καλύτερο. Δεν υπήρξε συγκροτημένη βοήθεια από το Πανεπιστήμιο, δηλαδή.
Το δεύτερο είναι ότι η χρηματοδότηση για να πάμε στον διαγωνισμό βρέθηκε (στην κυριολεξία) την τελευταία στιγμή. Επιπλέον, ενώ οι περισσότερες σοβαρές ομάδες ήταν εξαμελείς με αρχηγό, εμείς ήμασταν τρεις φοιτητές και χωρίς αρχηγό. Εδώ πρέπει απλώς να αναφέρω ότι η συνοδεία αρχηγού αποτελεί εξαιρετικά μεγάλο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των διαγωνιζόμενων που την απολαύουν. Και, μιας και μου δίνεται αυτό το δημόσιο βήμα, θα ήθελα να κάνω έκκληση στην καινούργια κυβέρνηση, να σταματήσουν αυτά τα φαινόμενα παραλογισμού όπου διακυβεύεται η ελληνική συμμετοχή σε διαγωνιστικές διοργανώσεις διεθνούς βεληνεκούς. Δεν είναι δυνατόν να μην μπορούν, παρά μόνο μετά από συνεχείς πιέσεις των ενδιαφερόμενων φοιτητών και των λίγων Καθηγητών που τους υποστηρίζουν, να βρεθούν χρήματα για μια εξαμελή ομάδα με τη συνοδεία αρχηγού, που στο κάτω-κάτω πρόκειται μόνο για (περίπου) 5.000 ευρώ (ίσως και λιγότερα).

-Έχετε λάβει μέρος και σε άλλους μαθηματικούς διαγωνισμούς; Τι
αποκομίζει τελικά ένας φοιτητής από όλη αυτήν τη σημαντική αλλά
αναμφίβολα δύσκολη διαδικασία;


Ναι, έχω λάβει μέρος και σε άλλους μαθηματικούς διαγωνισμούς, στους
αντίστοιχους για γυμνάσιο και λύκειο. Ωστόσο χαίρομαι που έφτασα σε μια
υψηλή διάκριση ως φοιτητής, που ήταν και η πρώτη μου διάκριση σε κάποιον διεθνή, υψηλού επιπέδου διαγωνισμό. Ένας φοιτητής (ή διαγωνιζόμενος, γενικότερα), συμμετέχοντας σε τέτοιου είδους διαγωνισμούς, αποκομίζει κυρίως τα οφέλη της εμπειρίας που σας περιέγραψα παραπάνω. Από έναν διαγωνισμό, όπως και αυτός (αλλά και από την προετοιμασία που κάνει για αυτόν), ένας φοιτητής αποκτά ταχύτητα και πολύ μεγάλη ευχέρεια στη λύση μαθηματικών προβλημάτων. Είναι σίγουρο ότι αυτή η ευχέρεια θα τον συνοδεύει σε όλη του τη σταδιοδρομία, όποια και αν είναι αυτή. Επιπλέον, όπως προανέφερα, γίνεται καταλύτης για να γνωριστεί με φοιτητές, συνήθως Μαθηματικών Τμημάτων ανά τον κόσμο. Το όφελος από αυτές τις γνωριμίες είναι διπλό. Από τη μία, βρίσκεται το καθαρά μαθηματικό σκέλος: Η ανταλλαγή ιδεών και απόψεων για μαθηματικά αντικείμενα που μπορεί να κινούν το ενδιαφέρον άλλων διαγωνιζόμενων, συχνά οδηγεί σε περαιτέρω εξερεύνηση της μαθηματικής επιστήμης από τον φοιτητή, γεγονός απόλυτα ωφέλιμο για αυτόν. Από την άλλη, βρίσκονται τα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Πολύ συχνό αντικείμενο συζήτησης μεταξύ των φοιτητών από διαφορετικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα αποτελεί η αξιολόγηση και η σύγκριση των Πανεπιστημίων μεταξύ τους. Έτσι, ένας φοιτητής μπορεί να γνωρίσει την εκπαιδευτική πραγματικότητα σε άλλες χώρες, γεγονός που -εκτός των άλλων- θα τον βοηθήσει να λάβει την απόφασή του στο δίλημμα που αφορά τις σπουδές στο εξωτερικό, εφόσον το επιθυμεί.

-Γιατί επιλέξατε να σπουδάσετε μαθηματικά; Ήταν για εσάς όνειρο ζωής;

Τα μαθηματικά ήταν πόλος έλξης για μένα, από τα πρώτα παιδικά μου
χρόνια, πριν πάω καν στο σχολείο. Τότε, με τον πατέρα μου, το θυμάμαι
σαν τώρα, συζητούσαμε μαθηματικές έννοιες, μου έβαζε εύκολα κατανοητά
μαθηματικά προβλήματα και με παρότρυνε να ασχοληθώ με τη λύση τους,
γεγονός που με βοήθησε περισσότερο απ’ ό,τι φαίνεται εκ πρώτης όψεως.
Βεβαίως, δεν ήταν μόνο αυτή η βοήθεια που μου προσέφερε, απλώς θεωρώ ότι αυτή είναι η σημαντικότερη, ήταν το έναυσμα για την περαιτέρω ενασχόλησή μου με τα μαθηματικά. Θέλω να τον ευχαριστήσω δημοσίως για αυτή του τη συνεισφορά στη διαμόρφωση της αγάπης που έχω για το αντικείμενο των μαθηματικών. Έτσι, λοιπόν, ήταν πράγματι όνειρο ζωής για μένα η ενασχόληση με τα μαθηματικά σε ακαδημαϊκό επίπεδο. Δεν έχω ιδιαίτερη αιτιολόγηση για αυτή μου την επιλογή, απλώς ήταν αυτό που πάντα μου κέντριζε το ερευνητικό μου ενδιαφέρον και μου άρεσε.

-Πραγματοποιώντας μία αναδρομή στα μαθητικά σας χρόνια, θεωρείτε ότι το εκπαιδευτικό σύστημα δίνει στους μαθητές την ευκαιρία να αναδείξουν δεξιότητες και κλίσεις τους; Κρίνω σημαντική την κατάθεση της προσωπικής σας σκέψης και εμπειρίας ως ένας μαθητής που διακρίθηκε στο σχολείο.

Δυστυχώς, και λυπάμαι πολύ που θα το πω, το ελληνικό εκπαιδευτικό
σύστημα δίνει τη δυνατότητα μόνο σε ορισμένες περιπτώσεις να αναδειχθούν τα ταλέντα των μαθητών. Για να καταστεί σαφές το τι ακριβώς εννοώ, θα αναφέρω ότι στο σχολείο δίνεται υψηλή προτεραιότητα σε ορισμένα μαθήματα (όπως για παράδειγμα και τα μαθηματικά), ενώ άλλα (όπως τα καλλιτεχνικά ή η μουσική) έχουν υποβαθμιστεί, σε σημείο που έχουν καταντήσει “ανέκδοτο” μεταξύ των μαθητών. Έτσι, οι μαθητές που είναι πολύ καλοί στα «σημαντικά» μαθήματα έχουν την ευκαιρία να αντιληφθούν την κλίση τους στο μάθημα που τους ταιριάζει, ενώ το ακριβώς αντίθετο συμβαίνει με μαθητές που η κλίση τους έτυχε να είναι σε κάποιο άλλο “υποβαθμισμένο” από το ίδιο το σύστημα μάθημα. Φυσικά, συμφωνώ ότι μαθήματα όπως η γλώσσα ή τα μαθηματικά πρέπει να έχουν ειδικό βάρος, αφού η γλώσσα είναι υπόθεση όλου του έθνους και τα μαθηματικά αποτελούν τη βάση όλων των επιστημών. Το να φτάνουμε, όμως, στο άλλο άκρο είναι ακόμα χειρότερο από την εξίσωση όλων των μαθημάτων.

Από αριστερά: Σωτήρης Αρμενιάκος, Ιάσων Προδρομίδης, Γιώργος Κοντογεωργίου.


-Ήταν επιλογή σας, κύριε Προδρομιδη, να σπουδάσετε στο ελληνικό
Πανεπιστήμιο;


Ναι, ήταν επιλογή μου να σπουδάσω στο ελληνικό Πανεπιστήμιο. Αυτό
βεβαίως δεν σημαίνει πως δεν γνώριζα τα σοβαρά προβλήματα στο ελληνικό Πανεπιστήμιο. Θεωρώ, όμως, ότι μπορεί να με βοηθήσει στο πρώτο μου βήμα να γνωρίσω τις πολλές διαφορετικές πτυχές της μαθηματικής επιστήμης. Επιπλέον, έχω την ελπίδα ότι στο μέλλον τα πράγματα θα γίνουν καλύτερα. Βέβαια, για να μη λέμε μόνο τα αρνητικά, το μαθηματικό τμήμα του ΕΚΠΑ, έχει εξαιρετικό εκπαιδευτικό δυναμικό. Αυτό που, για μένα, εμποδίζει τη βελτίωση της κατάστασης, είναι ορισμένες από τις πτυχές της νοοτροπίας του ελληνικού λαού. Έτσι, μπήκα στο Πανεπιστήμιο με την απόφαση ότι θα δεχτώ τις παθογένειες και ότι θα εστιάσω στα θετικά που μπορεί να μου προσφέρει το Πανεπιστήμιο.

-Πώς θα περιγράφατε τη φοιτητική σας ζωή; Ανταποκρίνεται στις προσδοκίες σας;

Σε γενικές γραμμές, θα χαρακτήριζα τη φοιτητική μου ζωή ως
“ισορροπημένη”. Προσπαθώ (αν και δεν τα καταφέρνω πάντα, για να είμαι
ειλικρινής) να είμαι συνεπής σε όλες τις υποχρεώσεις που έχω ως
φοιτητής και ταυτόχρονα να μη στερούμαι εξόδους, να κρατώ την επαφή μου με τον κόσμο και την επικαιρότητα, αλλά και να μιλάω με τους φίλους μου. Δεδομένου ότι συχνά τα καταφέρνω, θα μπορούσα πράγματι να πω ότι η φοιτητική μου ζωή ανταποκρίνεται στις προσδοκίες μου.

-Το ελληνικό Πανεπιστήμιο δίνει ευκαιρίες σε φοιτητές που επιθυμούν να εμβαθύνουν στο αντικείμενο των σπουδών τους και να προσφέρουν ουσιαστικό έργο; Θα μπορούσαν να δοθούν ισχυρότερα κίνητρα,  π.χ. για έρευνα;


Για να είμαι ειλικρινής, δεν έχω ψάξει πολύ το συγκεκριμένο θέμα, επειδή μόλις ολοκλήρωσα το πρώτο έτος σπουδών. Φυσικά, επειδή συνομιλώ με φοιτητές μεγαλύτερων ετών, και μάλιστα και με πολλούς εκ των κορυφαίων του Τμήματος, συμβαίνει να γνωρίζω ότι η συντριπτική πλειονότητα σκοπεύει να φύγει στο εξωτερικό. Επομένως, συμπεραίνω, με όλη την επιφύλαξη για αυτά που λέω, ότι η δυνατότητα έρευνας στο ελληνικό Πανεπιστήμιο είναι πιο περιορισμένη. Άλλωστε, και εγώ προσωπικά, σκοπεύω να φύγω στο εξωτερικό. Όσον αφορά τον θέμα των κινήτρων, όπως ανέφερα και νωρίτερα, το Πανεπιστήμιο στην Ελλάδα, με τον τρόπο που είναι  δομημένο και λειτουργεί, δεν φαίνεται, εκ του αποτελέσματος, να μπορεί να προσελκύσει ακόμα και τους ίδιους του τους φοιτητές για έρευνα. Θέλω να πω, ότι πέρα από το προφανές, που είναι τα χρήματα, πολύ λίγοι επιστήμονες, που μόλις έχουν πάρει το διδακτορικό τους και ενδιαφέρονται να κάνουν έρευνα, προτιμούν το ελληνικό Πανεπιστήμιο. Έτσι, θεωρώ ότι αν θέλουμε πραγματικά να δώσουμε κίνητρα, πρέπει να τολμήσουμε μια γενναία μεταρρύθμιση για τα ελληνικά Πανεπιστήμια, στην οποία θα περιλαμβάνεται και η μεγαλύτερη χρηματοδότηση.

-Πολλοί νέοι άνθρωποι φεύγουν στο εξωτερικό αναζητώντας μία καλύτερη επαγγελματική εξέλιξη. Πιστεύετε ότι τα πράγματα θα βελτιωθούν για τη δική σου γενιά στο μέλλον;

Γι’ αυτό που είμαι σίγουρος, είναι πως ελπίζω να γίνει, διότι είναι
κρίμα ως έθνος να εκπαιδεύουμε τα  παιδιά μας και κατόπιν αυτά να
φεύγουν στο εξωτερικό και να προσφέρουν εκεί με τις γνώσεις τους.
Δυστυχώς, οι άνθρωποι που φεύγουν είναι δικαιολογημένοι που το κάνουν
και νομίζω ότι αποτελεί μια πολύ καλή πηγή προβληματισμού το για ποιο λόγο φεύγουν. Όσον αφορά το εάν το πιστεύω, θα ήθελα να εκφράσω μια
συγκρατημένη αισιοδοξία, καθώς το πρόβλημα έχει ήδη διαγνωσθεί από την ελληνική κοινωνία, επομένως έχει γίνει το πρώτο βήμα για τη λύση του.
Παρ’ όλα αυτά, κανείς δεν μπορεί να είναι και πολύ αισιόδοξος με την
κατάσταση της Ελλάδας σήμερα.

-Ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι σας όσον αφορά την επιστήμη σας;

Όσον αφορά την επιστήμη των μαθηματικών, οι επόμενοι στόχοι μου είναι
κατά βάση να μάθω όσο το δυνατόν περισσότερα μαθηματικά, τελειώνοντας
προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές και εκπονώντας τη διδακτορική μου διατριβή, να κάνω έρευνα στο αγαπημένο μου (που δεν έχω βρει ακόμα ποιο είναι) μαθηματικό αντικείμενο.

-Ολοκληρώνοντας, πώς ονειρεύεστε το δικό σας αύριο και ποιο το μήνυμά σας στους συνομήλικούς σας που ξεκινούν με όνειρα και στόχους την ενήλικη ζωή τους;

Στο μέλλον ονειρεύομαι να γίνω όχι μόνον ένας ολοκληρωμένος μαθηματικός, αλλά και ένας ολοκληρωμένος και ισορροπημένος άνθρωπος, που συχνά είναι πιο δύσκολο. Αυτό που έχω καταλάβει από τη, μέχρι τώρα πολύ μικρή, διαδρομή μου, και αυτό που θέλω να συμβουλεύσω τους συνομήλικούς μου να κάνουν, είναι να ασχολούνται πάντα με αυτό που τους κινεί το ενδιαφέρον, και όχι με αυτό που τους επιβάλλει η κοινωνία και τα στερεότυπά της. Οι καλύτεροι, σε οποιοδήποτε αντικείμενο, πάντα έχουν την αναγνώριση και την επαγγελματική αποκατάσταση.

-Σας ευχαριστώ θερμά, κ.  Προδρομίδη, για την παραχώρηση της πολύ
ενδιαφέρουσας συνέντευξης και σας εύχομαι μέσα από την καρδιά μου μία λαμπρή συνέχεια!


Εγώ σας ευχαριστώ για τις εξαιρετικές σας ερωτήσεις, τα καλά σας λόγια
και τις ευχές σας.

The following two tabs change content below.
Η Αγγελική Καρδαρά είναι Δρ Τμήματος ΕΜΜΕ - Φιλόλογος. Συνεργάζεται με το Πανεπιστήμιο Αθηνών στο πλαίσιο των elearning προγραμμάτων, έχοντας αναλάβει (συγγραφή και εκπαίδευση) τα εκπαιδευτικά προγράμματα «ΜΜΕ και Εγκληματικότητα: το έγκλημα ως είδηση και ως μήνυμα» και «Αστυνομικό και Δικαστικό Ρεπορτάζ» (Ακαδημαϊκός Υπεύθυνος: Καθηγητής Γιάννης Πανούσης). Συνεργάζεται επίσης με το Κέντρο Μελέτης του Εγκλήματος (ΚΕ.Μ.Ε.), όπου είναι εισηγήτρια σεμιναριακών μαθημάτων με θεματική «Το Έγκλημα στο Αστυνομικό και Δικαστικό ρεπορτάζ». Δίδαξε δημοσιογραφία στο Κολλέγιο Επαγγελματικής Δημοσιογραφίας (CPJ Athens/University of Wolverhampton) στο προπτυχιακό και μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών. Από το 2013 έως το 2016 έδινε διαλέξεις στο Τμήμα ΕΜΜΕ του Παν/μίου Αθηνών, με αντικείμενο "Εγκληματολογία & ΜΜΕ". Ασχολείται με την εγκληματολογική έρευνα και τη συγγραφή.

Comments

comments

Related Posts

Comments are closed.

Recent Posts