της Ελευθερίας Βοναπάρτη.
Ο Georgios GreeKalogerakis γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη και εξειδικεύτηκε στις μεταλλικές κατασκευές, αρχικά στον βιομηχανικό χώρο ως πράξη και έπειτα σε θεωρητικό επίπεδο, σπουδάζοντας Μεικτές Τέχνες στο Πανεπιστήμιο του Westminster. Ο δρόμος του στη γλυπτική, ξεκίνησε και συνεχίζει να είναι δύσκολος και απαιτητικός. Η επιλογή του ανοξείδωτου χάλυβα ως πρωταρχικού υλικού, αλλά και το συνταίριασμα με στοιχεία που διεγείρουν τις αισθήσεις, όπως φως, ήχος και κινούμενα μέρη, φέρνουν ένα αποτέλεσμα προκλητικό στη θέαση και ανατρεπτικό στην ουσία του. Σύμβολα, φιγούρες ανθρώπων και ζώων με παραπομπές στο σύγχρονο και αρχαίο πολιτισμό είναι λίγα από τα στοιχεία που μας προτείνει ο ταλαντούχος αυτός καλλιτέχνης, αφηγούμενος μοναδικές ιστορίες.
Ο Georgios GreeKalogerakis έχει λάβει μέρος σε ομαδικές και ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο Ηνωμένο Βασίλειο όπου και κατοικεί.
- Πείτε μας λίγα λόγια για εσάς: τι έχετε σπουδάσει και ποια ήταν η πορεία σας έως τώρα;
Κατ’ αρχάς θα ήθελα να σας ευχαριστήσω προσωπικά για την φιλοξενία και παρουσίαση. Οι αρχικές σπουδές μου στην Ελλάδα είναι τεχνικές και έχουν να κάνουν με τον σχεδιασμό και την κατασκευή κτιρίων, μεταλλικών για την ακρίβεια. Το 2012 μετακόμισα στο Λονδίνο, έχοντας περισσότερο από μια δεκαετία ως ερασιτέχνης καλλιτέχνης στην Ελλάδα και μία μεγάλη συλλογή από έργα μικτής τεχνικής που κατασκεύαζα τα χρόνια που ήμουν εκεί, με σκοπό να σπουδάσω. Αποφοίτησα από το προπτυχιακό μου (Mixed Media Fine Art) από το University of Westminster. Στα τέλη της δεύτερης χρονιάς των σπουδών, και ενόσω ασχολήθηκα με τις ηχητικές εγκαταστάσεις στο πανεπιστήμιο, ήρθε η μεγάλη αλλαγή στην πρακτική μου και η πρώτη επαφή με το ανοξείδωτο ως υλικό. Τα ηχητικά ανοξείδωτα γλυπτά (S Project, Stainless Steel Sound Sculptures) ήταν μια δυναμική αρχή. Στην πορεία η τεχνική μου εξελίχθηκε και προστέθηκε η κοπή και χάραξη σε ανοξείδωτα φύλλα, καθώς και η ψηφιακή εκτύπωση αντιστοίχως. Τον Σεπτέμβρη που μας πέρασε μπήκα σε μεταπτυχιακές σπουδές (Computational Arts) στο Goldsmiths University του Λονδίνου, οι οποίες θα ολοκληρωθούν μετά τα τέλη του καλοκαιριού 2017.
- Γιατί η επιλογή του ανοξείδωτου χάλυβα ως πρωταρχικό υλικό στη γλυπτική σας; Τι σας ενέπνευσε σε αυτό το υλικό και πόσο δύσκολο ή εύκολο είναι στην επεξεργασία του;
Το υλικό που χρησιμοποιώ είναι αρκετά δύσκολο στην επεξεργασία του και περιοριστικό σε ποσοστά λάθους. Η τεχνικές μου είναι ακριβείας και η σωστή μελέτη/σχεδιασμός είναι ίσως και η βασικότερη διαδικασία. Με το υλικό αυτό πραγματεύομαι βασικά τον θάνατο, τη μεγάλη μου φοβία ίσως, και την αθανασία την ίδια στιγμή. Είναι ένα υλικό με τεράστια αντοχή στο χρόνο και οι ιστορίες που δημιουργώ έχουν τον σκοπό αυτό, προσπαθούν δηλαδή να παραμείνουν ανεξίτηλες στο πέρασμα του χρόνου μέσω του “αθάνατου” υλικού.
- Τα γλυπτά σας είναι πολυθεματικά και χρησιμοποιείται σύμβολα και παραστάσεις για να αναδείξετε το έργο σας. Εξηγήστε μας λίγο τον τρόπο σκέψης σας και συμβολισμού;
Πραγματικά, δεν υπάρχει μεγαλύτερη χαρά για έναν καλλιτέχνη από το να διαβάζει μια ανάλυση ενός ιστορικού τέχνης, σχετικά με την τέχνη του, και να νιώθει πραγματικά ικανοποιημένος. Θα μου επιτρέψετε ως απάντηση να σας παραθέσω την καταπληκτική και παράλληλα συνοπτική έκθεση της ιστορικού Αναστασίας Καραμιχαήλ, δίχως να έχω να προσθέσω ούτε λέξη παραπάνω και την ευχαριστώ πολύ για αυτό.
Stainless Steel Stories
O Georgios GreeKalogerakis εδώ και δύο χρόνια κατασκευάζει ιστορίες από χάλυβα. Ξεκινώντας από το “S” project και τα ηχητικά του γλυπτά επιλέγει μέχρι σήμερα να χρησιμοποιεί το βιομηχανικό αυτό υλικό, του οποίου τις δυνατότητες εξερευνά αδιάκοπα. Η τεχνική του έχει ως βασική αρχή το σχέδιο, το οποίο πρακτικά μεταφράζεται σε κοπή και χάραξη, δύο διαδικασίες ιδιαίτερα απαιτητικές όταν εφαρμόζονται σε μέταλλο. Ακριβός και πολυτελής, συνδεδεμένος με αστικά και minimal περιβάλλοντα, ο φαινομενικά απρόσιτος ανοξείδωτος χάλυβας παίρνει οικείες διαστάσεις στα χέρια του καλλιτέχνη. Στα γλυπτά του διακρίνεται η ακρίβεια και η αποφασιστικότητα των κινήσεων αλλά και η έντονη θέλησή του να εκμεταλλευτεί στον μέγιστο βαθμό την ύλη. Ειδικότερα στα τελευταία έργα, όπου το περιεχόμενο αναπτύσσεται σε μία επιφάνεια και η χαρακτική πρωταγωνιστεί, είναι εμφανές πως ο GreeKalogerakis όχι μόνο εξελίσσει την τεχνική του αλλά αισθάνεται την αυτοπεποίθηση να εκφραστεί με αυτό και μόνο το υλικό, χωρίς περαιτέρω προσθήκες. Παράλληλα, η σταθερή του επιλογή να χρησιμοποιεί επιφάνεια – καθρέφτη εντείνει την εξωστρέφεια των έργων, επεκτείνει τα όρια τους και ενισχύει την επικοινωνία τους με τον έξω κόσμο. Ως βασική προϋπόθεση για την δημιουργία των έργων του ο Georgios GreeKalogerakis θέτει την σύλληψη του θέματος και μάλιστα την οριστικοποίηση αυτού πριν προβεί στην σχεδιαστική διαδικασία. Κατά την μορφοποίηση της ιδέας μέλημα του δεν είναι να πετύχει την αισθητική αρτιότητα καθεαυτή αλλά να αποδώσει όσο το δυνατόν πιο περιεκτικά την ουσία της έμπνευσής του. Στις συνθέσεις του, μέσα από γεωμετρικές, αφαιρετικές φόρμες, αποτυπώνεται ο άνθρωπος σε διάφορους ρόλους, ως αινιγματική και ενίοτε συμβολική φιγούρα. Την παρουσία του συνοδεύουν ετερόκλητα αντικείμενα, αρχιτεκτονικά και τεχνολογικά στοιχεία και σπανιότερα φυτικές και ζωικές παραστάσεις. Ο GreeKalogerakis μέσα από την τέχνη του αναπαραγάγει, παραφράζει, επαναπροσδιορίζει και σχολιάζει τον ορατό κόσμο. Παρατηρεί τους ανθρώπους και την συμπεριφορά τους και αντλεί έμπνευση από τις καθημερινές συγκυρίες, την κοινωνική ζωή και τις ιστορικές αφηγήσεις. Άλλοτε, θεματική αφορμή μπορεί να συνιστά ο στίχος ενός τραγουδιού, ένας ζωγραφικός πίνακας ή τα πρότυπα της αρχαίας ελληνικής γλυπτικής και αγγειογραφίας. Σε κάθε περίπτωση όμως, μέσα από την τέχνη του, διερευνά και την προσωπική του ταυτότητα λειτουργώντας εν πολλοίς αυτοαναφορικά. Αφηγηματικά, τα γλυπτά του κινούνται ανάμεσα στην φαντασία και την πραγματικότητα, στο όνειρο και τον εφιάλτη. Το ενστικτώδες και συναισθηματικό των θεμάτων του ενσωματώνεται στην σκληρή και ψυχρή επιφάνεια του χάλυβα με αποτέλεσμα την δημιουργία έργων που ενέχουν προγραμματικά δυαδικές και σε σημεία αντιθετικές όψεις. Υπό νιτσεϊκούς όρους, ο καλλιτέχνης καταφέρνει, σαν άλλος τραγικός ποιητής, να συγκεράσει επιτυχώς το απολλώνιο με το διονυσιακό στοιχείο. Με άλλα λόγια, στα γλυπτά του συνυπάρχει εντέχνως το νοητικό με το άλογο, το μέτρο με την υπερβολή και η αρμονία με το άναρχο πνεύμα. Παραγωγικός και καλλιτεχνικά ώριμος ο Georgios GreeKalogerakis προσδιορίζει με την τέχνη του όλο και σαφέστερα την εικαστική του προσωπικότητα. Η επιλογή του ανοξείδωτου χάλυβα, η θεματολογία και η συνολική καλλιτεχνική του γραφή προσδίδουν χαρακτηριστική πρωτοτυπία στις δημιουργίες του.Αναστασία Καραμιχαήλ / Ιστορικός της Τέχνης – Μουσειολόγος. Μάιος 2016.
- Τι είναι η τέχνη για εσάς και πως σας βοηθάει στην καθημερινότητα σας ή πως την εκφράζετε στην καθημερινότητα σας;
Τέχνη… Χμ, θα μπορούσα να απαντήσω τυπικά και περιγραφικά είναι η αλήθεια και να κλείσουμε αυτή την παρουσίαση όμορφα και πολιτισμένα. Έχω, όμως, αποφασίσει να είμαι ευθύς και άμεσος στις συνεντεύξεις που δίνω, ειδικότερα όσον αφορά την τέχνη και τον εαυτό μου ως καλλιτέχνη. Όταν είσαι παιδάκι, σε ηλικία 2- 3 ετών και μέχρι την εφηβεία σου, είσαι αθώος και ειλικρινής, καταλαβαίνεις πολλά και αφήνεις πολλά να εννοηθούν για τον εαυτό σου, χωρίς να υπάρχει λόγος να “παραφράσεις”, να “τροποποιήσεις” ή να “κρύψεις” κάτι …όπως θα έκανες ίσως μεγάλος! Τα πράγματα γίνονται πιο δύσκολα, για όλους και κυρίως για την οικογένεια και το περιβάλλον σου, όταν γεννηθείς καλλιτέχνης και είσαι παιδάκι αυτής της ηλικίας. Κάθε ημέρα που περνούσε, κάθε χρονιά και κάθε τάξη στο σχολείο, καταλάβαινα πως κάτι περίεργο υπάρχει και “κυκλοφορεί” μέσα μου. Είναι στον τρόπο που αντιλαμβάνεσαι τα πράγματα γύρω σου, η επικοινωνία σου με τα κατοικίδια ζωάκια, με τις υφές, η διαδρομή της επιστροφής στο σπίτι από το σχολείο…. είναι όλα και είναι πολλά!Μεγαλώνοντας λοιπόν, που λέγαμε πριν, αρχίζουν να υπάρχουν λόγοι να ανήκεις κάπου, ενώ εσύ είσαι ήδη μια προσωπικότητα λιγάκι διαφορετική, καλλιτεχνική, απόμακρη και ιδιαίτερη. Τι κάνεις; Το προσπαθείς μία, το προσπαθείς δύο… μέχρι που καταλαβαίνεις πως δυστυχώς δε γίνεται να προσαρμοστείς στο σύνολο και αποδέχεσαι τον καλλιτέχνη μέσα και έξω σου. Η τέχνη γίνεται συντροφιά, μητέρα και αγαπημένη γωνιά για να κρύβεσαι όταν δε σε χωράει ο τόπος… Εκφράζεται δε καθημερινά, στον τρόπο που σερβίρεις το φαγητό στο πιάτο σου, που βάζεις τα ψώνια στη σακούλα, τα χρήματα στο πορτοφόλι σου, μα περισσότερο στον τρόπο που αντιλαμβάνεσαι αυτά που τα μάτια σου θέλουν να δούνε.
- Υπάρχει κάποια μελλοντική έκθεση ή κάτι που ετοιμάζετε σαν έργο;
Στην μέχρι τώρα πορεία μου απαριθμώ αρκετές εκθέσεις σε Ελλάδα, Αγγλία και Αμερική καθώς και προσεχείς που θα τρέξουν την επόμενη χρονιά στις οποίες δυστυχώς είναι νωρίς να αναφερθώ. Στην παρούσα φάση ετοιμάζουμε, σε συνεργασία με την ιστορικό τέχνης Αναστασία Καραμιχαήλ, μία πρόταση για μια αρθρωτή πανευρωπαϊκή έκθεση από διαδραστικά ανοξείδωτα γλυπτά με θέμα τον Εβραϊσμό.
Επίσης, έχω μια μόνιμη συλλογή, από μια σειρά μικρότερων έργων, σε κατάστημα με επιλεγμένα κοσμήματα, ρούχα και έργα τέχνης (ΕLA, Knightsbridge, London).
Δείτε περισσότερα στο site του.


Latest posts by OVALME (see all)
- Ζωγραφική: Η επιλεκτική μνήμη του Jim Edwards - February 1, 2017
- H Σαντορίνη και άλλα παγκόσμια δομημένα τοπία από τα πινέλα της Jieun Park - January 16, 2017
- MOF: Η μεγαλύτερη γιορτή της Urban Art στο Rio de Janeiro - January 12, 2017