του Γιώργου Χρυσοβιτσάνου.
Σιωπή ** 1/2
(Silence)
Ιστορική – Διάρκεια 159’ – ΗΠΑ, Ταϊβάν, Μεξικό
Σκηνοθεσία: Μάρτιν Σκορσέζε
Παίζουν: Άντριου Γκάρφιλντ, Άνταμ Ντράιβερ, Λίαμ Νίσον, Ισέι Ογκάτα, Ταμπανόμπου Ασάνο, Σινία Τσουκαμότο
Ο επικεφαλής της ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας θα ευλογήσει την κάμερα του Μάρτιν Σκορσέζε αν δει αυτόν τον ύμνο στον αγώνα που έδωσαν οι Ιησουίτες ιεραπόστολοι για να εκχριστιανίσουν τους Ιάπωνες, στις αρχές του 17ου αιώνα. Έργο ζωής για τον μεγάλο Αμερικανό σκηνοθέτη, που το είχε στα σκαριά επί 28 χρόνια, είναι μία ακόμη κατάθεση βαθιάς θρησκευτικής πίστης έπειτα από τον Τελευταίο Πειρασμό (1988) και η τρίτη κινηματογραφική μεταφορά του ομότιτλου μυθιστορήματος του Ιάπωνα συγγραφέα Σιουσάκο Έντο.
Το έπος της μαζικής εξόντωσης των καθολικών της Ιαπωνίας από τους σογκούν αρχίζει με τρομακτικές εικόνες που παραπέμπουν στα μαρτύρια των πρώτων χριστιανών από τους Ρωμαίους. Σε μια επίγεια κόλαση για τους προσήλυτους φτάνουν, γύρω στο 1640, δύο νεαροί Πορτογάλοι ιεραπόστολοι, που αναζητούν τα ίχνη του αγνοούμενου μέντορά τους πατέρα Φερέιρα (υπαρκτού προσώπου που ερμηνεύεται από τον Λίαμ Νίσον).
Στο πρώτο μέρος, οι πατέρες Ροντρίγκες και Γκάρπε παρακολουθούν από μακριά τα βασανιστήρια στα οποία υποβάλλονται χιλιάδες χωρικοί προκειμένου να αποκηρύξουν την πίστη τους. Μία επανάληψη μαρτυρικών θανατώσεων, που καταντά βασανιστική για τον θεατή, παρά το εικαστικό τους μεγαλείο (εκπληκτική η φωτογραφία του Ροντρίγκο Πιέτρο, ο οποίος αξιοποιεί με έμπνευση τα στοιχεία της φύσης)
Η θάλασσα, η ομίχλη, η βροχή, η λάσπη και η φωτιά κυριαρχούν στην οθόνη και στο δεύτερο μέρος, όταν ο Ροντρίγκες συλλαμβάνεται και γνωρίζει τη φρίκη από κοντά. Η πίστη του στον Θεό, ο οποίος σιωπά μπροστά στη σφαγή των αθώων, δοκιμάζεται, όπως δοκιμάστηκε και η υπομονή μου από την αφόρητη βία που συνεχίστηκε να ξετυλίγεται μπροστά στα μάτια μου. Ο Άντριου Γκάρφιλντ βγάζει το μαρτυρικό δίλημμα του ήρωα με πονεμένα βλέμματα και βουρκωμένα μάτια, ενώ την παράσταση κλέβει (πριν εμφανιστεί επιτέλους ο Λίαμ Νίσον) o εξαιρετικός Ισέι Ογκάτα, στον ρόλο του ηλικιωμένου Ανακριτή ο οποίος αναπτύσσει τα πολύ ενδιαφέροντα επιχειρήματα της πλευράς των σφαγέων.
Η σύγχυση του σεναρίου που έγραψε ο Τζέι Κοκς μαζί με τον Σκορσέζε σκιάζει περισσότερο από ό,τι ο επαναλαμβανόμενος οπτικοακουστικός ζόφος μια υπέρμετρα φιλόδοξη ταινία που κινδυνεύει να καταρρεύσει από το βάρος των πολλαπλών νοημάτων και της δογματικής της θεώρησης. Την κατάσταση σώζει η εμφάνιση του πάτερ Φερέιρα, ο οποίος φέρνει το κλειδί του ιδεολογικού μυστηρίου. Αν και οι απαντήσεις του αφορούν τους βαθιά θρησκευόμενους καθολικούς και μόνο.


Latest posts by Γιώργος Χρυσοβιτσάνος (see all)
- COPROLAND: σκυλίσια ζωή, γνήσια ελληνική – γλυκιά, ανέμελη και καταστροφική - May 4, 2017
- Ένας 19χρονος φοιτητής γράφει τη νύχτα της 21ης Απριλίου 1967… - April 21, 2017
- ΜΠΑΤΕ ΣΚΥΛΟΙ ΑΛΕΣΤΕ - April 13, 2017