του Δημήτρη Καλαντζή.
Η παρακολούθηση μίας γερμανικής όπερας διάρκειας 3,5 ωρών, ίσως να μην είναι η πιο ελκυστική επιλογή ψυχαγωγίας για τον μέσο φιλότεχνο. Εκτός κι αν έχει γνωρίσει την τρικυμιώδη μουσική του Richard Wagner και έχει γοητευτεί από τις ρομαντικές ιστορίες με τους θαρραλέους ιππότες, τις αγνές πριγκίπισσες, τις δυνάμεις του φωτός και του σκότους, την αγάπη που είτε θριαμβεύει, είτε μένει αιώνια ανεκπλήρωτη, όπως του Λόενγκριν και της Έλζα.
Εγώ ανήκω στους δεύτερους. Έμαθα τυχαία τη μουσική του Βάγκνερ από τον καθηγητή μου στη σχολή δημοσιογραφίας Τάκη Ιωακειμίδη. Ήταν φανατικός με τον Βάγκνερ, εγώ ήμουν φανατικός με την Ιστορία της Ευρώπης και τους θεσμούς της, κι έτσι αυτή η περίεργη εξίσωση με έστειλε στο δισκοπωλείο να αγοράσω τις οβερτούρες του.
Ήταν έρωτάς από την πρώτη νότα. Τριστάνος και Ιζόλδη, Καλπασμός των Βαλκυριών, Τραγουδιστάδες, Ιπτάμενος Ολλανδός και Λόενγκριν. Και μετά, ένα – ένα τα έργα ξεχωριστά. Να τα ακούω και να παρακολουθώ το λιμπρέτο από τα μικρά βιβλιαράκια στα cd. Και μετά να διαβάζω ό,τι έβρισκα για τον συνθέτη και τις πηγές της έμπνευσής του…
Δεν είναι εύκολο να αγαπήσεις τον άνθρωπο Βάγκνερ. Ο αντισημιτισμός του δύσκολα προσπερνιέται. Ο εθνικιστικός λόγος του, προκαλεί αντιπάθεια και το γεγονός ότι ο Χίτλερ λάτρευε τα έργα του, απέχθεια. Αλλά η μουσική του…
Η μουσική του είναι ικανή να σε παρασύρει στους πιο ανταριασμένους ωκεανούς και στην πιο γαλήνια φύση. Να κάνει την ψυχή σου να λυπάται και να γελά. Να ενθουσιάζεται και μετά να πέφτει σε κατάθλιψη. Να φοβάται και μετά να αγαλλιάζει.
Ο Βάγκνερ έκανε τα συναισθήματα νότες, παραδίδοντας στους ανθρώπους «καθολικά έργα» αιώνιας τέχνης.
Στην Ελλάδα δεν βλέπουμε συχνά όπερες του Βάγκνερ. «Είναι δύσκολες για τους Έλληνες», λένε, «ακριβές σαν παραγωγές και χωρίς το ενδιαφέρον των ιταλικών έργων». Κι όμως. Το Μέγαρο Μουσικής ήταν γεμάτο την Κυριακή το βράδυ. Και το σημαντικότερο, δεν έφυγε ΚΑΝΕΙΣ στα δύο διαλλείματα της παράστασης. Όλοι κάθισαν μέχρι το τέλος για να χειροκροτήσουν με «Bravo» την άρτια παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και να επιστρέψουν στις ζωές τους, έχοντας μετέλθει των ιερών μυστηρίων της τέχνης. Bravo!
Λόενγκριν
Ρίχαρντ Βάγκνερ
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών – Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη
27, 29 Ιανουαρίου & 1, 3, 5 Φεβρουαρίου 2017
Ώρα έναρξης: 18.30
Νέα παραγωγή, προερχόμενη από την Εθνική Όπερα της Ουαλίας
και το Θέατρο Βιέλκι – Εθνική Όπερα Πολωνίας
Μουσική διεύθυνση: Μύρων Μιχαηλίδης
Σκηνοθεσία-σκηνικά-κοστούμια: Άντονυ ΜακΝτόναλντ
Ο Λόενγκριν με μια ματιά
Ο συνθέτης. Ο Ρίχαρντ Βάγκνερ γεννήθηκε στη Λειψία το 1813, την ίδια χρονιά με τον Τζουζέππε Βέρντι. Αποτελεί μοναδική περίπτωση ανάμεσα στους συνθέτες του 19ου αιώνα και εμβληματική μορφή του γερμανικού ρομαντισμού, καθώς η δράση και το δημιουργικό του έργο επηρέασαν βαθύτατα τη σκέψη, τα γράμματα και την τέχνη όχι μόνο της δικής του εποχής, αλλά και των μεταγενέστερων. Συνέγραψε θεωρητικά δοκίμια όπως επίσης τα ποιητικά κείμενα για όλα του τα σκηνικά έργα, οραματίστηκε μία τέχνη πέρα από την ψυχαγωγία, με διδακτικό περιεχόμενο, στα πρότυπα του αρχαίου ελληνικού δράματος. Εμπνεύστηκε και υλοποίησε το ιδανικό κτίριο θεάτρου για την παρουσίαση των μουσικών του δραμάτων κοντά στη φύση, μακριά από την πολυτέλεια των κοσμικών μεγαλουπόλεων. Η πρωτοποριακή δομή των κειμένων του, κυρίως όμως οι μουσικές του καινοτομίες (αρμονία, προσωδία, χρήση εξαγγελτικών θεμάτων κ.λπ.) υποχρέωσαν τους συναδέλφους του να ξαναδούν το σύνολο της μουσικής τέχνης με διαφορετική οπτική. Πέθανε στη Βενετία το 1883. Σημαντικότερα έργα του είναι Ο ιπτάμενος Ολλανδός (1843), Τάνχωυζερ (1845/61), Λόενγκριν (1850), Τριστάνος και Ιζόλδη (1864), Οι αρχιτραγουδιστές της Νυρεμβέργης (1867), Το δαχτυλίδι του Νίμπελουνγκ (1876), Πάρσιφαλ (1882).
Το έργο. Ρομαντική όπερα σε τρεις πράξεις, ο Λόενγκριν βασίζεται σε ποιητικό κείμενο του ίδιου του Βάγκνερ. O μύθος ανάγεται σε ένα από τα πλέον αιματηρά ποιήματα ηρωικών ανδραγαθημάτων –chanson de geste– των τροβαδούρων του 12ου αιώνα. Σύμφωνα με την υπόθεση της όπερας ένα άγνωστος ιππότης έρχεται να υπερασπιστεί την Έλζα της Βραβάντης, η οποία κατηγορείται για τη δολοφονία του αδελφού της, που έχει εξαφανιστεί. Μοναδική προϋπόθεση για να αγωνιστεί υπέρ της είναι εκείνη να δεχτεί να μην ρωτήσει ποτέ σχετικά με το όνομα και την καταγωγή του. Ο ιππότης νικά, η Έλζα αθωώνεται και γίνεται σύζυγός του. Ο κόμης Τέλραμουντ υποκινούμενος από τη μάγισσα σύζυγό του Όρτρουντ κατορθώνουν τελικά να σπείρουν στην Έλζα την αμφιβολία και να την κάνουν να θέσει την απαγορευμένη ερώτηση. Ο ιππότης αποκαλύπτει την ταυτότητά του κι έτσι υποχρεώνεται να αναχωρήσει. Τελευταία προσφορά στην αγαπημένη του είναι να λύσει τα μάγια της Όρτρουντ και να επιστρέψει στην Έλζα τον αγαπημένο αδελφό της.
Μουσική διεύθυνση: Μύρων Μιχαηλίδης
Σκηνοθεσία-σκηνικά-κοστούμια: Άντονυ ΜακΝτόναλντ
Φωτισμοί: Λούσυ Κάρτερ
Κινησιολογία: Φιλίπ Ζιρωντώ
Συνεργάτις Σκηνοθεσίας: Έλεν Κούπερ
Συνεργάτις Κινησιολογίας: Λίζη Σώντερσον
Συνεργάτης Φωτισμών: Νηλ Μπρίνκουορθ
Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος
Βασιλιάς | Τάσος Αποστόλου (27/1 & 1, 5/2) – Πέτρος Μαγουλάς (29/1, 3/2) |
Λόενγκριν | Πήτερ Ουέντ (27, 29/1 & 1, 3, 5/2) |
Έλζα | Γιολάνα Φογκάσοβα (27/1 & 1, 5/2) – Γιούλια Ισάεφ (29/1, 3/2) |
Τέλραμουντ | Δημήτρης Πλατανιάς (27/1 & 1, 3, 5/2) – Βαλεντίν Βασίλιου (29/1) |
Όρτρουντ | Μαρτίνα Ντίκε (27/1, 1/2) – Τζούλια Σουγλάκου (29/1 & 3, 5/2) |
Κήρυκας | Διονύσης Σούρμπης (27/1 & 1, 5/2) – Δημήτρης Κασιούμης (29/1, 3/2) |
Τέσσερις ευγενείς | Μανώλης Λορέντζος (27, 29/1 & 1, 3, 5/2) – Παναγιώτης Πρίφτης (27/1 & 1, 5/2) – Βασίλης Κωτσικογιάννης (29/1, 3/2) – Αναστάσιος Λαζάρου (27, 29/1 & 1, 3, 5/2) – Θεόδωρος Μωραΐτης (27, 29/1 & 1, 3, 5/2) |
Τέσσερις νεαροί ευγενείς | Τριανταφυλλιά Γεωργιάδου (27/1 & 1, 5/2) – Ελένη Κουτσούμπη (27/1 & 1, 5/2) – Φωτεινή Χατζιδάκη (29/1, 3/2) – Θέη Σταύρου (29/1, 3/2) – Μπαρούνκα Πράισινγκερ (27/1 & 1, 5/2) – Βάσω Πετρόγιαννη (27/1 & 1, 5/2) – Ελένη Σωτηρίου (29/1, 3/2) – Αναστασία Χριστοφιλάκη (29/1, 3/2) |
Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΛΣ
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
22€, 40€, 60€, 80€ / Παιδικό & φοιτητικό 15€
ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ:
Ταμεία Θεάτρου Ολύμπια – Ακαδημίας 59-61, Αθήνα
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Κυριακή: 09.00-21.00 & Δευτέρα: 09.00-16.00
Τηλ.: 210 3662 100
Ομαδικές πωλήσεις: 210 3711 342
Ταμεία Μεγάρου Μουσικής Αθηνών – Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα-Παρασκευή: 10.00-18.00 & Σάββατο 10.00-14.00
και κατά τις ημέρες των παραστάσεων: Δευτέρα-Παρασκευή: 10.00-20.30 /
Σάββατο 10.00-14.00 & 18.00-20.30 / Κυριακή 18.00-20.30 &
Εκδοτήρια Μεγάρου Μουσικής Αθηνών – Ομήρου 8
Δευτέρα-Παρασκευή: 10.00-16.00
Τηλ.: 210 7282333
Ηλεκτρονική προπώληση
www.nationalopera.gr
www.megaron.gr

Δημήτρης Καλαντζής

Latest posts by Δημήτρης Καλαντζής (see all)
- Ο «τέτοιος» στο Χαλάνδρι - September 10, 2023
- Δημιουργείται ο πρώτος Ξενώνας Φιλοξενίας Άστεγων και Ευάλωτων ΛΟΑΤΚΙ+ Ατόμων στην Αθήνα - August 30, 2023
- Το gay Πεδίον του Άρεως - May 17, 2023