Ο οίκος Sotheby’s πανηγυρίζει. Το καταστροφικό 2016 για το χρηματιστήριο της τέχνης δείχνει σαν εφιάλτης που πέρασε, και οι «ανώνυμοι πάμπλουτοι» της Ασίας άρχισαν να ξανασηκώνουν τα τηλέφωνά τους για να προσφέρουν εκατομμύρια λίρες προκειμένου να αποκτήσουν ένα ευρωπαϊκό έργο τέχνης που θα κοσμήσει τα παλάτια τους ή θα μπει σε κάποια θυρίδα για να μεταπωληθεί αργότερα.
Ο λουλουδόκηπος του Gustav Klimt “Bauerngarten” (ή σωστότερα, μία παραλλαγή από τους πολλούς λουλουδόκηπους που ζωγράφισε ο Αυστρο-Ελβετός ζωγράφος) πωλήθηκε σε «τηλεφωνικό πλειοδότη» αντί 48 εκατομμυρίων λιρών (59 εκατομμυρίων δολαρίων). Η τιμή εκκίνησης ήταν στα 36 εκατομμύρια λίρες.
Ένας πίνακας του Πικάσο με μία ντοματιά που μεγαλώνει σε περβάζι παραθύρου κατά τη διάρκεια της ναζιστικής κατοχής του Παρισιού, ένα έργο που για τον καλλιτέχνη εκπροσωπεί την αντίσταση εν καιρώ πολέμου και την ελπίδα, πωλήθηκε για 17 εκατομμύρια λίρες, που αποτελεί ρεκόρ για έργο του Πικάσο που βγαίνει σε δημοπρασία. Τρεις ακόμα Πικάσο πωλήθηκαν προς 13, 12 και 8 εκατομμύρια λίρες.
Οι πίνακες του Klimt προσελκύουν απίστευτα υψηλές τιμές στο χρηματιστήριο της τέχνης. Η αμερικανίδα τηλεστάρ Oprah Winfrey φέρεται να πώλησε έργο του με ιδιωτική συμφωνία σε κινέζο αγοραστή αντί 150 εκατομμυρίων δολαρίων!
Ο προάγγελος της ανόδου του «χρηματιστηρίου τέχνης» ήταν η πώληση ενός έργου του Gauguin (La Maison), από τον οίκο Christie’s στα 20,3 εκατομμύρια λίρες με αρχική τιμή τα 12 εκατ.. Το έργο πωλήθηκε από τον Ρώσο δισεκατομμυριούχο Dmitry Rybolovlev, ο οποίος το είχε πάρει αντί 85 εκατομμυρίων το 2008.
Οι Κινέζοι αγοραστές, σύμφωνα με τους χρηματιστές της τέχνης είναι μεγαλύτεροι σε αριθμό από ποτέ, φτάνοντας το 20% του συνόλου των νέων αγοραστών τέχνης.
Είναι σαφές ότι το χρήμα έχει περάσει σε άλλα χέρια, ασαφές όμως παραμένει αν αυτά τα χέρια θα αντιμετωπίσουν την τέχνη ως ένα τρόπαιο του ευκαιριακού πλούτου τους ή ως μία επένδυση από την οποία μπορεί να χάσουν πολλά χρήματα, όπως έχασε ο Ρώσος ολιγάρχης.

