Ο δικός μας κύκλος των χαμένων ποιητών

της Αγγελικής Καρδαρά. 

11 Αυγούστου 2014: τα φώτα σβήνουν για μια σπουδαία προσωπικότητα. Ο ηθοποιός Ρόμπιν Γουίλιαμς αποφασίζει να δώσει τέλος στη ζωή του-σε σε μια ζωή γεμάτη στιγμές και συναισθήματα. Οι ταινίες στις οποίες πρωταγωνίστησε χάρισαν στο κοινό του γέλιο, δάκρυ, έδωσαν το έναυσμα για σκέψη και προβληματισμό. Η υποκριτική του δεινότητα εντυπωσίαζε πάντοτε κριτικούς και κοινό. Η εναλλαγή ρόλων-φωνών-συναισθημάτων αναδείκνυε το τεράστιο ταλέντο του.  Ακόμα και φυσιογνωμικά ήταν ένας άνθρωπος που εξέπεμπε καλοσύνη, ευγένεια, αγάπη για τον άνθρωπο. Θα έλεγα ότι και αυτή η θλίψη που “ζωγραφιζόταν” στα μάτια του είχε μια ξεχωριστή γλύκα που τον καθιστούσε μοναδικό.

Γράφω το σημερινό μου κείμενο για τον Ρόμπιν Γουίλιαμς, γιατί οι ταινίες του -για τη δική μου τουλάχιστον γενιά- αποτέλεσαν σημαντικό κομμάτι της παιδικής μας αθωότητας και των νεανικών μας προβληματισμών. Ο “Κύκλος των Χαμένων Ποιητών”, είναι η ταινία που προσωπικά με έχει “σημαδέψει” και αποτελεί πήγη έμπνευσής μου για τον τρόπο με τον οποίο ο εκπαιδευτικός που αγαπά πραγματικά τους μαθητές του οφείλει να λειτουργεί. Είναι μια ταινία που, κατά την άποψή μου, πρέπει να αποτελέσει πρότυπο για όλους τους εκπαιδευτικούς και το εκπαιδευτικό μας σύστημα, όπως το οραματίζομαι, με δασκάλους και καθηγητές οι οποίοι αξιοποιώντας τρόπους δημιουργικούς -ακόμα και αντισυμβατικούς, κάποιες φορές- βοηθούν τον κάθε μαθητή να καλλιεργήσει την κριτική του σκέψη και να αναδείξει την ατομική του αξία.

Στην ταινία ο Γουίλιαμς υποδυόταν έναν εμπνευσμένο δάσκαλο αγγλικών, ο οποίος σύστησε την άτυπη μυστική λέσχη λογοτεχνίας με το όνομα “Κύκλος των Χαμένων Ποιητών” και με αφετηρία το πάθος του για τη λογοτεχνία ώθησε τους μαθητές να αναδείξουν τη σοφία που είχαν μέσα τους, να πάψουν να λειτουργούν σαν “ρομποτάκια” ακολουθώντας αυταρχικούς τρόπους διδασκαλίας και να εκφράζουν με τρόπο κριτικό τη σκέψη αλλά και την αντίδρασή τους.

Η τελευταία σκηνή είναι συγκλονιστική και συγκινεί. Όλοι οι μαθητές υπερβαίνουν τα προσωπικά τους όρια και προχωρούν σε μια πράξη που έρχεται να “γκρεμίσει” όλα τα “πρέπει” ενός “καθωσπρέπει” σχολείου: ανεβαίνουν στα θρανία τους και απαγγέλλουν “Oh Captain, my Captain”, αντιδρώντας με αυτό τον αντισυμβατικό τρόπο στην απόλυση του αγαπημένου τους δασκάλου. Ενός δασκάλου που άλλαξε ριζικά τις ζωές τους.

Δύο σημεία που αξίζει να αναφερθούν εδώ είναι ότι πρώτον, η φράση “Οh Captain, my Captain” ακολούθησε τον Γουίλιαμς και στο θάνατό του και τον “συντρόφευσε στο ταξίδι του”, καθώς έγινε πρωτοσέλιδο στις μεγαλύτερες εφημερίδες του κόσμου. Δεύτερον, ο ίδιος ο Γουίλιαμς είχε γοητευτεί αφάνταστα από το ρόλο του Κίτινγκ, γιατί ήταν ο δάσκαλος που ονειρευόταν να είχε ως μαθητής και αυτός ήταν ίσως ένας από τους λόγους για την εξαιρετική του ερμηνεία.

Θα κλείσω το σημερινό μου άρθρο, καταθέτοντας τη σκέψη ότι προσωπικότητες όπως ο Ρόμπιν Γουίλιαμς είναι “αθάνατες”, γιατί το έργο τους αποτελεί σημείο αναφοράς και ερμηνείες που “γράφουν” στις καρδιές μας μένουν για πάντα εκεί. Όσον αφορά τον “Κύκλο των Χαμένων Ποιητών”,  μακάρι, δάσκαλοι, όπως ο Τζον Κίτινγκ που υποδύθηκε με τρόπο αριστοτεχνικό ο Γουίλιαμς να αποτελέσουν το πρότυπο του σύγχρονου εκπαιδευτικού στο σχολείο του μέλλοντος που θα τολμήσει να θέσει στο επίκεντρο την ολοκληρωμένη παιδεία.

The following two tabs change content below.
Η Αγγελική Καρδαρά είναι Εισηγήτρια-Συγγραφέας και Εκπαιδεύτρια στο Πρόγραμμα Συμπληρωματικής εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (E-Learning) του Κέντρου Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης (Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι Διδάκτωρ του Τμήματος Επικοινωνίας & ΜΜΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Φιλόλογος (με εξειδίκευση στη μεσαιωνική και νεοελληνική φιλολογία) και Τακτική Επιστημονική Συνεργάτιδα Κέντρου Μελέτης του Εγκλήματος (ΚΕ.Μ.Ε.). Το θέμα της διδακτορικής διατριβής της, με Επιβλέποντα τον Καθηγητή Γιάννη Πανούση, αφορά τον ιδιαίτερο γλωσσικό κώδικα επικοινωνίας του έγκλειστου πληθυσμού. Από τον Φεβρουάριο του 2020 ανέλαβε και Επιστημονικά Υπεύθυνη του Crime & Media Lab του Κέντρου Μελέτης του Εγκλήματος που αποτελεί Ομάδα Εργασίας για το Έγκλημα και την Απεικόνισή του στα ΜΜΕ. Έχει επάρκεια και άδεια διδασκαλίας τριών ξένων γλωσσών (αγγλικών, γαλλικών, ισπανικών). Εργάζεται στον συναρπαστικό χώρο της εκπαίδευσης, δίνει διαλέξεις και οργανώνει μαθήματα σεμιναριακού τύπου στο αντικείμενο εξειδίκευσής της «Έγκλημα & Media». Επίσης, είναι Επιστημονικά Υπεύθυνη ερευνών εγκληματολογικού, κοινωνικού και μιντιακού ενδιαφέροντος, αρθρογραφεί και συγγράφει. Έχει συγγράψει τα βιβλία: Τρομοκρατία και ΜΜΕ (εκδόσεις Αντ. Ν. Σάκκουλα), Όταν η ψυχή μιλάει (εκδόσεις Υδρόγειος), Φυλακή και Γλώσσα (εκδόσεις Αντ. Ν. Σάκκουλα), Εγχειρίδιο Εγκληματολογίας για τον Αστυνομικό και Δικαστικό Συντάκτη (εκδόσεις Παπαζήση), Σκιαγράφηση του ψυχολογικού προφίλ των εγκληματιών που απασχόλησαν τα ελληνικά ΜΜΕ (1993-2018): Criminal Profiling and Media (εκδόσεις Παπαζήση). Οι «Νέοι Παγιδευμένοι στα Παιχνίδια της Βίας: Εγκλήματα με Δράστες και Θύματα Νέους» είναι το έκτο βιβλίο της και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Παπαζήση.

Comments

comments

Related Posts

    Comments are closed.

    Recent Posts