
του Δημήτρη Καλαντζή.
Τα προκαταρκτικά έργα για την κατασκευή του σταθμού Μετρό «Δικαστήρια» στη συμβολή των οδών Ευελπίδων και Μουστοξύδη, όπως και του σταθμού «Αλεξάνδρας» στο ύψος της Μουστοξύδη, αλλάζουν την καθημερινότητα χιλιάδων κατοίκων της περιοχής, καθώς ήδη έχουν τεθεί σε εφαρμογή κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, ενώ σημαντικοί ελεύθεροι χώροι και χώροι πρασίνου δεσμεύτηκαν (ή και… «εξαφανίστηκαν») για τις ανάγκες εγκατάστασης των εργοταξίων.
Η επέκταση του Μετρό σε περισσότερες γειτονιές της Αθήνας αποτελεί τη μοναδική λύση για τη βελτίωση των μετακινήσεων στην πρωτεύουσα, την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού χάους και τον εξανθρωπισμό των άθλιων και αναξιόπιστων σήμερα δημόσιων μέσων μεταφοράς. Η διαδικασία όμως κατασκευής των επεκτάσεων είναι πολυετής και – ας μην κρυβόμαστε – προκαλεί τεράστια όχληση στη ζωή των γειτονιών. Αν δε συνοδευτεί με ελλιπή χρηματοδότηση, εργολαβικές αστοχίες και φυσικά, υπόγεια εμπόδια, τότε τα αρχικά 8 χρόνια που προβλέπονται για την ολοκλήρωση της Γραμμής 4, μπορούν να πολλαπλασιαστούν.
Η ενημέρωση, η παρακολούθηση των έργων και η εγρήγορση εκ μέρους των κατοίκων για την πορεία των εργασιών, μπορεί να βοηθήσει στο να περάσουν αυτά τα δύσκολα χρόνια με όσο το δυνατόν λιγότερα προβλήματα.


Ήδη η μία λωρίδα κυκλοφορίας της Μουστοξύδη, κάτω από τη γέφυρα, στο ρεύμα από Ευελπίδων προς Αλεξάνδρας, έχει αποκλειστεί για τα ΙΧ προκειμένου να γίνουν εργασίες εκτροπής δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας (Μέση και Χαμηλή Τάση ΔΕΔΔΗΕ, ΕΥΔΑΠ, ΟΤΕ). Ένα μεγάλο τμήμα της πλατείας Πρωτομαγιάς έχει περιφραχτεί με προστατευτικές λαμαρίνες, χωρίς πάντως να έχουν ξεκινήσει κάποιες εργασίες, ενώ η μεγαλύτερη απώλεια για την περιοχή είναι η… «εξαφάνιση» του καταπράσινου τριγώνου στη συμβολή των οδών Μουστοξύδη και Ευελπίδων προς τα Δικαστήρια με το μαρμάρινο ηρώο της Νίκης. Το έργο «Μνημείο Εφέδρου Αξιωματικού» προς τιμή των πεσόντων στους Βαλκανικούς Πολέμους, φιλοτεχνημένο από τους Νικόλαο Γεωργαντή & Λουκία Γεωργαντή-Οικονομοπούλου (κατασκευάστηκε το 1972) απομακρύνεται σταδιακά – παραμένει προς το παρόν μόνο το λιοντάρι που βρίσκονταν στη βάση του ηρώου. Η εικόνα του χώρου είναι σήμερα απογοητευτική, καθώς υπήρχε συστηματική φροντίδα του πρασίνου από τον Δήμο Αθηναίων και συγκέντρωνε πλήθος κόσμου όλες τις ώρες της ημέρας.
Το παρκάκι στη συμβολή της Λεωφόρου Αλεξάνδρας με τη Μουστοξύδη έχει πλέον αποκλειστεί ολοκληρωτικά από το κοινό, χωρίς, επίσης, να γίνονται κάποιες εντατικές εργασίες. Το πράσινο έχει σχεδόν εξαφανιστεί, ενώ μάλλον ειρωνεία προκαλούν τα παγκάκια που έμειναν εκτός περίφραξης και βρίσκονται πλέον σε απόσταση λίγων εκατοστών από τις λαμαρίνες, «κοιτώντας» προς… τις λαμαρίνες.

ΟΙΚΟΣΥΣΤΗΜΑ
Σύμφωνα με την περιβαλλοντική μελέτη του έργου:
«Οι επιπτώσεις από την κατάληψη περιοχών πρασίνου αναμένεται να είναι μετρίως σημαντικές, διότι οι περιοχές που αναμένεται να καταληφθούν είναι μικρής έκτασης, περιορίζονται μόνο κατά την φάση κατασκευής, ενώ είναι πλήρως αναστρέψιμες με την λήξη της κατασκευής του έργου. Με το πέρας των εργασιών θα υπάρξει αποκατάσταση της χλωρίδας στους χώρους των εργοταξίων από πλευράς του αναδόχου και επομένως δεν αναμένονται δυσμενείς επιπτώσεις από την κατασκευή και λειτουργία του ΜΕΤΡΟ εφόσον στην περιοχή των σταθμών και των φρεάτων θα επαναφυτευθούν όσα δέντρα ή τμήμα βλάστησης χρειαστεί να απομακρυνθούν κατά την κατασκευή. Ο θόρυβος από τις κατασκευαστικές εργασίες (λειτουργία εργοταξίου, κινήσεις οχημάτων, εργασίες εκσκαφών, κ.λπ.) είναι η παράμετρος που αναμένεται να επηρεάσει σε κάποιο βαθμό τις λειτουργίες των οικοσυστημάτων της γύρω περιοχής. Ως εκ τούτου, οι επιπτώσεις στα οικοσυστήματα της περιοχής μελέτης κατά τη διάρκεια της κατασκευής θα είναι περιορισμένης κλίμακας και αξιολογούνται ως μη σημαντικές, παροδικές και μερικώς αναστρέψιμες».
ΘΟΡΥΒΟΣ – ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΕΠΙΒΑΡΥΝΣΗ
Σύμφωνα πάντα με την περιβαλλοντική μελέτη του έργου: «εκτιμάται ότι η ακουστική όχληση από τις εργασίες κατασκευής του έργου θα είναι μεγαλύτερη από το νομοθετημένο όριο (δέκτες σε απόσταση 10 μ.), με την εφαρμογή όμως αντιθορυβικής προστασίας (προσωρινά πετάσματα), η όχληση θα περιορίζεται σε πιο χαμηλά επίπεδα. Επίσης, η κατασκευή του έργου θα είναι περιορισμένης διάρκειας, γεγονός που συμβάλει στην περαιτέρω μείωση του μεγέθους της αρνητικής επίπτωσης. Η επιβάρυνση του ακουστικού περιβάλλοντος από την κίνηση των βαρέων οχημάτων θεωρείται αμελητέα… Σε κάθε περίπτωση κατά τη φάση κατασκευής τόσο των σταθμών, όσο και των φρεατίων αναμένονται επιπτώσεις κυρίως όσον αφορά πρόσθετο θόρυβο και ατμοσφαιρική ρύπανση στους εργοταξιακούς χώρους και κατά μήκος των οδών που χρησιμοποιούνται για τη διέλευση βαρέων οχημάτων, στην κίνηση των πεζών, στις ενοχλήσεις λειτουργίας ορισμένων καταστημάτων κοντά στα εργοτάξια, κλπ. Τονίζεται, ωστόσο, ότι η κατασκευή του έργου θα είναι περιορισμένης διάρκειας και ότι οι χώροι των εργοταξίων θα είναι περιφραγμένοι καθ’ όλη τη διάρκεια. Όσον αφορά την κυκλοφορία γύρω από τις εργοταξιακές εγκαταστάσεις, αναμένεται να δημιουργηθούν κάποιες συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης από την κίνηση των φορτηγών, ιδιαίτερα κατά την περίοδο εκσκαφής και σκυροδέτησης. Προβλήματα πιθανόν να δημιουργηθούν και με τη στάθμευση των οχημάτων που θα εξυπηρετούν τη λειτουργία του εργοταξίου. Οι επιπτώσεις αυτές όμως θα είναι αντιστρέψιμες και βραχυπρόθεσμες και θα αντιμετωπισθούν με κατάλληλα μέτρα ρύθμισης της κυκλοφορίας κατά την κατασκευή. Οι δυσκολίες αυτές μπορούν να περιοριστούν στο ελάχιστο με τον κατάλληλο προγραμματισμό των εργασιών από την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ».


ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
Σύμφωνα με ανακοίνωση της Αττικό Μετρό, η υλοποίηση των προσωρινών Κυκλοφοριακών Ρυθμίσεων για την μετατόπιση των δικτύων ρεύματος, ύδρευσης και τηλεφωνίας στη θέση του Έργου «ΣΤΑΘΜΟΣ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ» θα λάβει χώρα σε 7 επάλληλες φάσεις με συνολική εκτιμώμενη διάρκεια για το σύνολο και την ολοκλήρωση των εργασιών, τους περίπου 4 μήνες.
Φάση 1: Κατά τη φάση αυτή γίνεται κατάληψη της δεξιάς λωρίδας της οδού Μουστοξύδη από την οδό Ευελπίδων μέχρι την οδό Μπούσγου, στο ρεύμα κατεύθυνσης προς Λεωφ. Αλεξάνδρας για την πραγματοποίηση εργασιών μετατόπισης δικτύου ΔΕΔΔΗΕ Μέσης Τάσης. Διάρκεια 3 εβδομάδες με ημερομηνία έναρξης της 9η Αυγούστου 2022.
Φάση 2: Κατά τη φάση αυτή γίνεται κατάληψη της αριστερής λωρίδας (45 μέτρα) της οδού Μουστοξύδη πλησίον της συμβολής με την οδό Μπούσγου και δεν επηρεάζεται η κυκλοφορία τόσο των οχημάτων όσο και των δρομολογίων ΟΑΣΑ. Διάρκεια 1 εβδομάδα.
Φάση 3: Κατά τη φάση αυτή γίνεται κατάληψη της δεξιάς λωρίδας (50 μέτρα) της οδού Βαλτινών πλησίον της συμβολής με την οδό Μουστοξύδη, του ρεύματος κυκλοφορίας της οδού Μουστοξύδη με κατεύθυνση προς την οδό Ευελπίδων, από το ύψος της οδού Βαλτινών μέχρι και την οδό Ευελπίδων και της δεξιάς λωρίδας (45μέτρα) της οδού Ευελπίδων στη συμβολή με την οδό Μουστοξύδη στο ρεύμα με κατεύθυνση προς Πολύγωνο. Κατά την εφαρμογή της συγκεκριμένης φάσης κυκλοφοριακών ρυθμίσεων η κίνηση των διερχόμενων οχημάτων και μέσων μαζικής μεταφοράς επί της οδού Μουστοξύδη με κατεύθυνση την οδό Ευελπίδων διακόπτεται και εκτρέπεται στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας της με κατεύθυνση την Λ. Αλεξάνδρας, το οποίο θα εξυπηρετεί πια και τις δύο κατευθύνσεις της οδού Μουστοξύδη, με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση. Κατά τη διάρκεια των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων της συγκεκριμένης φάσης θα πραγματοποιηθούν εργασίες μετατόπισης δικτύου Ύδρευσης ΕΥΔΑΠ. Διάρκεια 8 εβδομάδες.
Φάση 4: Κατά τη φάση αυτή γίνεται κατάληψη μέρους της δεξιάς λωρίδας (50 μέτρα) της οδού Ευελπίδων μεταξύ των οδών Χρ. Μάντικα και Παξών στο ρεύμα κυκλοφορίας προς την οδό 28ης Οκτωβρίου και δεν επηρεάζεται η κυκλοφορία τόσο των οχημάτων όσο και των δρομολογίων ΟΑΣΑ. Διάρκεια 3- 5 ημέρες.
Φάση 5: Κατά τη φάση αυτή γίνεται κατάληψη μέρους των αριστερών λωρίδων κυκλοφορίας (45 μέτρα) και στα δύο ρεύματα της οδού Ευελπίδων στη συμβολή με την οδό Μουστοξύδη και δεν επηρεάζεται η κυκλοφορία τόσο των οχημάτων όσο και των δρομολογίων ΟΑΣΑ. Διάρκεια 3- 5 ημέρες.
Φάση 6: Κατά τη φάση αυτή γίνεται κατάληψη μέρους των δεξιών λωρίδων κυκλοφορίας και στα δύο ρεύματα της οδού Ευελπίδων μεταξύ των οδών Αργοστολίου και Χρ. Μάντικα στο ρεύμα κατεύθυνσης προς 28ης Οκτωβρίου και μεταξύ των οδών Μουστοξύδη και Χρ. Μάντικα στο ρεύμα κατεύθυνσης προς Πολύγωνο και δεν επηρεάζεται η κυκλοφορία τόσο των οχημάτων όσο και των δρομολογίων ΟΑΣΑ. Διάρκεια 3-5 ημέρες.
Φάση 7: Κατά τη φάση αυτή γίνεται κατάληψη μέρους των αριστερών λωρίδων κυκλοφορίας και στα δύο ρεύματα της οδού Ευελπίδων μεταξύ των οδών Αργοστολίου και Χρ. Μάντικα στο ρεύμα κατεύθυνσης προς 28ης Οκτωβρίου και μεταξύ των οδών Μουστοξύδη και Χρ. Μάντικα στο ρεύμα κατεύθυνσης προς Πολύγωνο και δεν επηρεάζεται η κυκλοφορία τόσο των οχημάτων όσο και των δρομολογίων ΟΑΣΑ. Διάρκεια 1 εβδομάδα.
+ Θα πρέπει να επισημάνουμε ότι δεν είναι ακριβές στην ανακοίνωση ότι «δεν επηρεάζεται η κυκλοφορία των Ι.Χ.» στους δρόμους που δεν θα κλείσουν τελείως. Προφανώς, όταν επιστρέψουν οι κάτοικοι από τις διακοπές τους, θα υπάρχουν και καθυστερήσεις και μποτιλιάρισμα… Υπομονή να έχουμε…
ΜΑΚΕΤΕΣ – ΣΧΕΔΙΑ


Πηγή: ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε.




Δημήτρης Καλαντζής

Latest posts by Δημήτρης Καλαντζής (see all)
- Ο «τέτοιος» στο Χαλάνδρι - September 10, 2023
- Δημιουργείται ο πρώτος Ξενώνας Φιλοξενίας Άστεγων και Ευάλωτων ΛΟΑΤΚΙ+ Ατόμων στην Αθήνα - August 30, 2023
- Το gay Πεδίον του Άρεως - May 17, 2023