“Άσε κάτω την plasma μου, ρε!”

Καταναλωτές ψωνίζουν σε γνωστό πολυκατάστημα στην πλατεία Συντάγματος, με αφορμή την "Μαύρη Παρασκευή" ή "Black Friday", Αθήνα, την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2016. Η "Black Friday" θεσπίστηκε στις ΗΠΑ και εορτάζεται σε αρκετές χώρες, την τέταρτη Παρασκευή του Νοεμβρίου και είναι μια ημέρα όπου τα καταστήματα πραγματοποιούν πολύ μεγάλες εκπτώσεις έως 80%. ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΣΥΜΕΛΑ ΠΑΝΤΖΑΡΤΖΗ

του Δημήτρη Καλαντζή. 

Όταν είδα τις πρώτες εικόνες από την  «μαύρη Πέμπτη» της αλυσίδας καλλυντικών στη Θεσσαλονίκη είπα «δεν μπορεί, ή πλάκα κάνουν ή είναι διαφημιστικό τρικ».

Όταν όμως χτες, «μαύρη Παρασκευή», προσπάθησα να προσεγγίσω τη δουλειά μου, κοντά σε «εκπτωτικό χωριό» στην ανατολική Αττική, ήμουν σίγουρος ότι δεν ήταν πλάκα: οι ουρές χιλιομέτρων από ανυπόμονους καταναλωτές ήταν μπροστά μου. Υπήρχαν Ι.Χ. που προσπαθούσαν να «κόψουν» μέσα από χωράφια για να προσεγγίσουν πιο γρήγορα το «χωριό» από τα άλλα…

Πως μάθαμε στην Ελλάδα για Black Friday και Thanksgiving και «άσε κάτω την plasma μου, ρε!»; Που βρήκαμε τα λεφτά για να αγοράσουμε το κινητό των 800 ευρώ, 500; Πόσο «ξύγκι» έχουμε ακόμα για να ξοδεύουμε σε περιττές αγορές;

Υπάρχουν δύο Ελλάδες, είναι σίγουρο πια. Εκείνη που πεινάει κι εκείνη που είναι διατεθειμένη να ξοδέψει ό,τι έχει και δεν έχει, ακόμα κι αν κινδυνεύει να πεινάσει αύριο. Αρκεί να πεινάσει μπροστά από 50άρα plasma…

Για σκεφτείτε λίγο την ειρωνεία: να έχεις την plasma, μεγάλη και λεπτούλα – πρώτο πράγμα, high tech (αυτού του μήνα γιατί τον επόμενο θα βγει άλλο μοντέλο, και η δικιά σου θα ‘ναι ξεπερασμένη), να έχεις λοιπόν την plasma σου και να σου κόψουν το ρεύμα, επειδή δεν σου έφτασαν τα λεφτά για να πληρώσεις τον λογαριασμό του ρεύματος. Θα κάνει ωραία αντανάκλαση το φως των κεριών στην plasma…

Και για να σοβαρευτούμε: οι εκπτώσεις της πρώτης «Μαύρης Παρασκευής» στην Ελλάδα ήταν της τάξης του 20%. Υπήρχαν πραγματικά κάποια κομμάτια – κράχτες που δόθηκαν σε τιμές κόστους αλλά ήταν περιορισμένα και στις περισσότερες αλυσίδες εξαντλήθηκαν πολύ γρήγορα.

Οι επιχειρήσεις πόνταραν στην ψυχολογία του πανικού: δημιούργησαν προσδοκίες για μοναδικές ευκαιρίες, αναστατώθηκε ο κόσμος και έσπευσε να ξανανιώσει καταναλωτής. Τα μαγαζιά στόχευσαν στην ερεθισμένη καταναλωτική επιθυμία, που σίγουρα θα έκανε κάποιους να αγοράσουν την plasma, ακόμα κι αν δεν ήταν από εκείνες της σουπερ – ευκαιρίας…  

Η «Μαύρη Παρασκευή» πήγε καλά για τις αλυσίδες του εμπορίου αλλά θα ακολουθήσουν πολλές Μαύρες Δευτέρες, Τρίτες, Τετάρτες και Πέμπτες με άδεια ταμεία, αφού οι εισπράξεις της «Μαύρης Παρασκευής» δεν ήταν από γεμάτες τσέπες αλλά από τα λεφτά του στρώματος. Και αυτά τελειώνουν.

Αν η επιλογή των αλυσίδων ήταν να τα μαζέψουν μία κι έξω, ώστε να μην ταλαιπωρούνται καθημερινά, τότε χτύπησαν διάνα.

Απ΄ ότι φάνηκε, θέλουμε πολλοί να βλέπουμε από plasma τα χάλια μας…

The following two tabs change content below.

Δημήτρης Καλαντζής

Γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στο κέντρο της Αθήνας. Σπούδασε δημοσιογραφία στο «Εργαστήρι» και Ελληνικό Πολιτισμό στο ΕΑΠ. Έχει δουλέψει σε εφημερίδες, ραδιοφωνικούς & τηλεοπτικούς σταθμούς και τώρα διερευνά τους κώδικες του διαδικτύου. Αγαπά τις ανθρώπινες ιστορίες και τις γάτες.

Comments

comments

Related Posts

Recent Posts