Cinema: O άνισος Πόλ Βερχόφεν στην κριτική επιτροπή της Μπερλινάλε

verhoven

Έναν από τους πιο άνισους σκηνοθέτες της εποχής μας επέλεξε το Βερολίνο για πρόεδρο της κριτικής επιτροπής του διεθνούς φεστιβάλ κινηματογράφου που θα πραγματοποιηθεί από τις 9 μέχρι τις 19 Φεβρουαρίου 2017 στη γερμανική πρωτεύουσα. Ο ολλανδός σκηνοθέτης Πολ Βερχόφεν, γνωστός για ιδιαίτερος ταινίες όπως ο προκλητικός «Τέταρτος Άνθρωπος», άκρως εμπορικές όπως το  «Βασικό ένστικτο» και το «Robocop» αλλά και παταγώδεις αποτυχίες όπως το «Showgirls» θα είναι ο πρόεδρος της 67ης Μπερλινάλε.

«Η δημιουργική, πολύπλευρη τολμηρότητά του και η προθυμία του να πειραματισθεί αντανακλώνται σε όλο το φάσμα των έργων του», είπε σωστά ο διευθυντής της Μπερλινάλε, περιγράφοντας τη φιλμογραφία του Βερχόφεν που εκτείνεται από την ερωτική και επιστημονική φαντασία μέχρι τα δράματα τις σάτιρες και την ωμή βία.

Ο Βερχόφεν έχει μία ιδιαίτερη φαντασία που ακροβατεί στα όρια της διαστροφής. Στο Σάρκα και αίμα παρουσίασε στο κοινό μία άγρια σκηνή βιασμού κατά την οποία ο βιαστής μεταβάλλεται σταδιακά σε περίγελο της γυναίκας που βιάζεται. Στον Τέταρτο Άνθρωπο ένας straight άνδρας ξαφνικά κάνει έρωτα με τον μυστηριώδη πανσεξουαλικό πρωταγωνιστή, λίγο πριν σκοτωθεί με εξαιρετική βιαιότητα σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα, ενώ στο «Βασικό Ένστικτο», έκανε τον αδιάφορο παγοκόφτη εργαλείο λαγνείας και θανάτου.

Ο Βερχόφεν δεν κατάφερε ποτέ να επιλέξει ανάμεσα στον ευρωπαϊκό κινηματογράφο που «χωρούσε» τέτοιου είδους φαντασία και πειραματισμούς και στον αμερικανικό που ήθελε πάνω απ’ όλα γεμάτα ταμεία. Μετά τη μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του, το «Βασικό Ένστικτο», προσπάθησε να παραμείνει στην κορυφή του Χόλιγουντ με το «Showgirls», καταγράφοντας μία μνημειώδη αποτυχία. Η ταινία για τον κόσμο του στριπτίζ «απέσπασε» 7 χρυσά βατόμουρα, συμπεριλαμβανομένων εκείνων της χειρότερης ταινίας και της χειρότερης σκηνοθεσίας. Ο Βερχόφεν ήταν από τους ελάχιστους δημιουργούς του κινηματογράφου που πήγε στην απονομή των βατόμουρων, αναγνωρίζοντας ότι είχε κάνει μία κακή ταινία.

Ακολούθησε η cult ταινία επιστημονικής φαντασίας «Starship Troopers» με τη δράση να εξελίσσεται σε ένα μιλιταριστικό μέλλον με την ανθρωπότητα να πολεμά εξωγήινα θηριώδη έντομα και σύνθημα «ποιος θέλει να ζήσει για πάντα;», όπως και ο «Αόρατος Άνθρωπος», μία ταινία που δεν βρήκε ιδιαίτερη ανταπόκριση από το κοινό.

Μετά από  αυτές τις αποτυχίες, ο Βερχόφεν επέστρεψε στην Ευρώπη για να συνεχίσει με πιο μικρές παραγωγές, όπως την ενδιαφέρουσα γαλλική «Elle», που είδαμε πρόσφατα.

Στα 78 του χρόνια πλέον, ο Βερχόφεν αποτελεί ένα μεγάλο όνομα στον σύγχρονο κινηματογράφο, χωρίς να είναι εύκολο να τον κατατάξεις στους πολύ σπουδαίους δημιουργούς ή σε εκείνους που παρουσίασαν στοιχεία εξαιρετικής ευφυΐας, χωρίς όμως ποτέ να καταφέρουν  να φτιάξουν ένα αριστούργημα.

Μακάρι η επιλογή του στο σημαντικό φεστιβάλ Μπερλινάλε να αποτελέσει ερέθισμα για την ανανέωση της φαντασίας του και μία καινούργια ταινία που θα μπορούσε να μας κάνει να τον τοποθετήσουμε στους αδιαμφισβήτητα «μεγάλους του σινεμά».

The following two tabs change content below.
Αστική ζωή, ιστορία, πρόσωπα, τέχνη και πολιτισμός, αφορμές για επανατοποθετήσεις και καταβυθίσεις στην ανθρώπινη σκέψη. Οι αναρτήσεις του postmodern δημοσιοποιούνται σε περιβάλλον Creative Commons 4, που απαγορεύει την εμπορική τους χρήση, αλλά επιτρέπει την ακέραιη αναπαραγωγή τους με αναφορές στον συντάκτη και την ιστοσελίδα.

Comments

comments

Related Posts

Recent Posts