Διδασκαλία αρχαίων ελληνικών και νεοελληνικής λογοτεχνίας στο σύγχρονο ελληνικό σχολείο

της Αγγελικής Καρδαρά.

Ένα από τα πρώτα μαθήματα που δίδαξα, ξεκινώντας την εκπαιδευτική μου πορεία, ήταν αρχαία ελληνικά. Αν και στο Πανεπιστήμιο επέλεξα συνειδητά την κατεύθυνση της μεσαιωνικής και νεοελληνικής φιλολογίας λόγω της μεγάλης μου αγάπης για τη λογοτεχνία, είναι -τολμώ να πω- μαγικό το συναίσθημα να εμβαθύνεις στο αρχαίο κείμενο και να προχωράς στη συνέχεια σε ανάλυσή του.

Η διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών είναι ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον ταξίδι στην ιστορία και στον πολιτισμό και μας προσφέρει ολοκληρωμένη γνώση, πολύτιμο εφόδιο για να χτίσουμε το μέλλον.

Γι’ αυτό πιστεύω ότι είναι σπουδαίο η διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών, όπως ασφαλώς και της νεοελληνικής λογοτεχνίας, να πραγματοποιείται στα σχολεία με τρόπο δημιουργικό από Καθηγητές που αγαπούν τα γράμματα και με έντονη αλληλεπίδραση των μαθητών. Να δίνεται το κίνητρο σε όλους τους μαθητές να συμμετέχουν ενεργά στην ανάλυση κάθε κειμένου και να πραγματοποιούν ατομικές και ομαδικές εργασίες για τον αρχαίο πολιτισμό και για τα κείμενα της νεότερης και σύγχρονης λογοτεχνίας.

Να ξεφύγουμε από τις επικίνδυνες λογικές στείρας εκμάθησης και να ενισχύσουμε την αρχή του “μαθαίνω πράττοντας” και της συμμετοχής όλων των μαθητών με ανταλλαγή απόψεων, σκέψεων και ιδεών, καθώς και της υλοποίησης εργασιών, με διττό στόχο: την πιο αποτελεσματική αφομοίωση της ύλης -πρωτίστως της ουσίας κάθε θεματικής ενότητας- και ανάπτυξης σημαντικών δεξιοτήτων των μαθητών που θα εκπαιδευτούν στο να συνεργάζονται με τους συμμαθητές τους για την επίτευξη στόχων και θα βιώσουν στην πράξη την αξία του να μαθαίνεις και να αποκτάς γνώση.

Όταν ξεκινά η διδάσκουσα / ο διδάσκων με αγάπη για το αντικείμενο, τα αποτελέσματα όσον αφορά τις σχολικές επιδόσεις αναμφίβολα θα βελτιωθούν. Αυτό είναι άλλωστε ένα αναγκαίο ζητούμενο σε μία εποχή όπου υψηλός αριθμός μαθητών διατρέχει αυξημένο κίνδυνο να είναι λειτουργικά αναλφάβητος ολοκληρώνοντας τις σχολικές του σπουδές, όπως συζητήσαμε στο άρθρο με τίτλο Λειτουργικός αναλφαβητισμός και το σχολείο του μέλλοντος στο postmodern.gr.

Πόσο σημαντικό να αγαπήσουμε ξανά όλοι, μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς, όλα τα μέλη της κοινωνίας, το σχολείο και να προσπαθήσουμε να ενισχυθεί η αξία του στο πλαίσιο της σύγχρονης κοινωνίας. Το σύγχρονο ελληνικό σχολείο μπορεί -και είναι θα έλεγα αναγκαίο- να διαδραματίσει έναν καθοριστικό ρόλο, παρέχοντας ολοκληρωμένη εκπαίδευση και παιδεία στους νέους, από τους οποίους εξαρτάται το μέλλον της χώρας μας.

The following two tabs change content below.
Η Αγγελική Καρδαρά είναι Δρ Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ Παν/μίου Αθηνών – Φιλόλογος. Εργάζεται ως εκπαιδευτικός και είναι Τακτική Επιστημονική Συνεργάτιδα του Κέντρου Μελέτης του Εγκλήματος (ΚΕ.Μ.Ε.). Παράλληλα, οργανώνει σεμιναριακά μαθήματα και δίνει διαλέξεις στο αντικείμενο της εξειδίκευσής της «Έγκλημα και Media». Συνεργάστηκε με το Πανεπιστήμιο Αθηνών στο πλαίσιο των elearning προγραμμάτων, έχοντας αναλάβει τη συγγραφή των εκπαιδευτικών προγραμμάτων: «ΜΜΕ και Εγκληματικότητα: το έγκλημα ως είδηση και ως μήνυμα» & «Αστυνομικό και Δικαστικό Ρεπορτάζ», με Ακαδημαϊκό Υπεύθυνο τον Καθηγητή Εγκληματολογίας κ.Γιάννη Πανούση. Δίδαξε δημοσιογραφία στο Κολλέγιο Επαγγελματικής Δημοσιογραφίας (CPJ Athens/University of Wolverhampton) στο προπτυχιακό και μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών. Από το 2013 έως το 2016 έδινε διαλέξεις στο Τμήμα ΕΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών, με αντικείμενο «Εγκληματολογία & ΜΜΕ». Ασχολείται με την εγκληματολογική έρευνα, την αρθρογραφία και τη συγγραφή.

Comments

comments

Related Posts

Recent Posts