Ρένη Πιττακή και Ρούλα Πατεράκη αναρωτιούνται τι να απέγινε η Μπέιμπι Τζέιν…

baby jane

του Δημήτρη Καλαντζή. 

Η ταινία «Τι απέγινε η Μπέιμπι Τζέιν;» ήταν ένα σοκ για την Αμερική του 1962 πριν ακόμα βγει στις κινηματογραφικές αίθουσες. Δύο από τις μεγαλύτερες ντίβες του ασπρόμαυρου Hollywood, η Bette Davis και η Joan Crawford, θα πρωταγωνιστούσαν σε ένα βίαιο ψυχολογικό θρίλερ που όμοιό του δεν είχε δει μέχρι τότε το κοινό.

Και μόνο η συνύπαρξη των δύο σταρ με την πολυετή ανταγωνιστική σχέση, στην ίδια ταινία ήταν ικανή να εξάψει το ενδιαφέρον του κοινού, πόσο μάλλον, που ο σκηνοθέτης Robert Aldrich υποσχόταν ότι θα τις έβαζε να κατασπαράζονται μέχρι θανάτου μέσα σε ένα περιβάλλον νοσηρότητας, παράνοιας και εγκλήματος.

Η υπόθεση της ομώνυμης νουβέλας του Henry Farell ήταν η εξής:

Η Baby Jane Hudson, ένα παιδί θαύμα, κερδίζει το ενδιαφέρον και την αγάπη του πατέρα της, την ώρα που η αδελφή της Blanche Hudson ζει παραμελημένη στη σκιά της. Οι δύο αδελφές μεγαλώνοντας γίνονται ηθοποιοί και η παραμελημένη Blanche καταφέρνει να κάνει μεγαλύτερη καριέρα από την αδελφή της Baby Jane, που μετά από κάποιες αποτυχίες, καταντά αλκοολική. Ένα βράδυ, επιστρέφοντας από πάρτι, μια από τις αδελφές βγαίνει από το αυτοκίνητο για να ανοίξει την πύλη που οδηγεί στο σπίτι, αλλά η άλλη πατάει γκάζι και χτυπάει την αδελφή της. Η επιτυχημένη σταρ Blanche μένει παράλυτη. Και η Baby Jane, συντετριμμένη από το γεγονός, αποσταθεροποιείται ψυχολογικά.

Η κυρίως πλοκή της νουβέλας αναπτύσσεται αρκετά χρόνια αργότερα, όταν και οι δύο αδερφές έχουν ωριμάσει και μοιράζονται μία κάποτε θαυμάσια βίλα στο Χόλιγουντ, που πλέον βρίσκεται σε παρακμή. Η ανάπηρη Blanche σπανίως βγαίνει από το δωμάτιό της στον πρώτο όροφο και η Baby Jane ζει με τις αναμνήσεις των παιδικών της επιτυχιών στο ισόγειο, ανίκανη να συμφιλιωθεί με τα χρόνια που πέρασαν και την κατεστραμμένη της ζωή. Η απόφαση της Blanche να πουλήσει το σπίτι και να βάλει σε ίδρυμα την διαταραγμένη αδελφή της, οδηγεί τη δεύτερη στην ολοκληρωτική παράνοια. Αποκόπτει την Blanche από τον εξωτερικό κόσμο, της στερεί το φαγητό και φτάνει μέχρι τη δολοφονία προκειμένου να την εκδικηθεί και να εκπληρώσει το παρανοϊκό της όνειρο να ξαναβγεί στη σκηνή, ως παιδί θαύμα.

014-what-ever-happened-to-baby-jane-theredlist
Ο πυρήνας του βιβλίου αλλά και της ταινίας ήταν η σταδιακή μεταμόρφωση της Baby Jane από ένα αλαφροΐσκιωτο πλάσμα που παλιμπαιδίζει σε μία παρανοϊκή δολοφόνο που βασανίζει άγρια την ανάπηρη αδερφή της.

Η ταινία σάρωσε τα ταμεία από την πρώτη εβδομάδα προβολής της. Παρά τον χαρακτηρισμό της ως ακατάλληλης, λόγω των σκηνών βίας, όλοι έσπευσαν να δουν την Bette Davis να χαστουκίζει την Joan Crawford και να την υποβάλει σε φρικτά βασανιστήρια. Οι δύο ντίβες, καθ’ όλη τη διάρκεια των γυρισμάτων, αλλά και μετά από την πρεμιέρα, φρόντισαν να πυροδοτούν συνεχώς το ενδιαφέρον του κοινού για την κόντρα τους, αποφεύγοντας επιδεικτικά να εμφανιστούν μαζί και διαρρέοντας πληροφορίες για το ποια φέρθηκε πιο άσχημα στην άλλη… Εκ των υστέρων, το Χόλυγουντ αμφισβήτησε την πραγματική ένταση της κόντρας τους, μιλώντας για τακτικές μάρκετινγκ, αφού και οι δύο ντίβες θα αμείβονταν με ποσοστά από τις εισπράξεις της ταινίες και τις συνέφερε να γίνεται όλος αυτός ο ντόρος.

Όπως και να είχε, η ταινία σημείωσε τεράστια εισπρακτική επιτυχία σε όλον τον κόσμο και μέχρι σήμερα θεωρείται μία κλασική cult ταινία με τον χαρακτήρα της Baby Jane να παραμένει στους 50 διασημότερους ρόλους «κακών» στην ιστορία του κινηματογράφου.

Τι απέγινε από τότε η Baby Jane;

Μεταφέρθηκε τη δεκαετία του ’90 στην τηλεόραση με τις αδερφές Redgrave στους πρωταγωνιστικούς ρόλους και ετοιμάζεται να γίνει μία ακόμα τηλεοπτική μίνι σειρά με παραγωγό τον Brad Pitt. Στο θέατρο δεν είχε παρουσιαστεί μέχρι τώρα λόγω δέσμευσης των πνευματικών δικαιωμάτων του έργου. Με την απελευθέρωση των δικαιωμάτων, λόγω παρέλευσης τόσων δεκαετιών, πολλά θέατρα σε όλον τον κόσμο ανεβάζουν ή προγραμματίζουν να ανεβάσουν το έργο.

Γιατί;

Η παράσταση που ανέβασε ο νεαρός Απόλλων Παπαθεοχάρης στην Αθήνα δεν δίνει σαφή απάντηση στο ερώτημα. Επιτυχημένος ενδυματολόγος και σκηνογράφος ο κύριος Παπαθεοχάρης, δείχνει να βρέθηκε με ένα «δώρο» στα χέρια του, το κείμενο, χωρίς όμως κάποιο σκηνοθετικό όραμα για τη μεταφορά του από την κινηματογραφική σε μία συναρπαστική και σύγχρονη θεατρική γραφή.

Ασφαλώς θα ήταν αφελές το 2017 να τρομάξει κάποιος από την ιστορία και την «κακία» της Baby Jane – χαρακτήρες σαν κι αυτήν, βρίσκονται πλέον και σε παιδικές ταινίες κινουμένων σχεδίων. Το παίξιμο επίσης της Bette Davis το 1962 φαντάζει ξεπερασμένο, αν όχι αφελές για τον σύγχρονο θεατή. Μία προσπάθεια «αναβίωσης» της ταινίας στους περιορισμούς της θεατρικής σκηνής, φαντάζει ανώφελη για την τέχνη και ελάχιστα ενδιαφέρουσα για τον ανήσυχο θεατρόφιλο.

Η παράσταση του θεάτρου Σφενδόνη όμως έχει δύο πολύ γερά ατού: τις κυρίες Πιττακή και Πατεράκη. Η Ρένη Πιττακή στο ρόλο της ανάπηρης Blanche Hudson, κατορθώνει όχι μόνο να καλύψει τη στατικότητα που επιβάλλει η καθήλωσή της στην αναπηρική καρέκλα, αλλά να παρουσιάσει έναν ολόγλυφο χαρακτήρα με την τέλεια ισορροπία ανάμεσα στη λιτότητα και τη δραματικότητα που απαιτεί η σύγχρονη υποκριτική τέχνη. Η σκηνή που σέρνει το κορμί της στις σκάλες είναι από τα στοιχεία που ασφαλώς θα μείνουν για καιρό στο μυαλό του θεατή της παράστασης.

Η Ρούλα Πατεράκη δεν καταφέρνει πάντα να ξεφύγει από τον προσποιητό τρόπο απόδοσης του χαρακτήρα της Baby Jane που εισήγαγε η Bette Davis.  Οι παλιμπαιδισμοί είναι υπερτονισμένοι ακόμα και για έναν ψυχικά διαταραγμένο χαρακτήρα, ενώ το αδιάκοπο πήγανε – έλα στη σκηνή, αντί να καλύψει την απουσία κειμένου, προκαλεί αρρυθμία στη ροή της παράστασης, μία αρρυθμία που γίνεται ακόμα πιο έντονη από την υπερβολική μουσική.

Η παρουσία όμως της Ρούλας Πατεράκη σε συνδυασμό με εκείνη της Ρένης Πιττακή υποστηρίζει και αναδεικνύει τη βασική ίντριγκα του έργου, τη σύγκρουση των δύο αντίπαλων αδερφών.

Ο θεατής που θα πάει στο θέατρο Σφενδόνη, περιμένοντας να δει δύο σημαντικές ηθοποιούς να αλληλοσπαράζονται, η κάθε μία με τα δικά της όπλα, δεν θα απογοητευτεί με το τέλος της παράστασης και την αποκάλυψη του τρομερού μυστικού, εκείνης της μοναδικής φράσης «θα μπορούσαμε να είμαστε φίλες τόσα χρόνια». Εκείνος όμως που θα πάει αναζητώντας κάποιο απογειωτικό εύρημα που θα δικαιολογούσε την παρουσίαση ενός cult θρίλερ σχεδόν 60 χρόνια από την γέννησή του, είναι αμφίβολο αν θα φύγει μαγεμένος από τη θεατρική πράξη που εξελίχθηκε μπροστά του.

Πολύ καλοί στους δεύτερους ρόλους οι: Αλέξης Διαμαντής, Στέλλα Γκίκα και Πηνελόπη Μαρκοπούλου.

baby jane-2
Ρούλα Πατεράκη (αριστερά) και Ρένη Πιττακή (δεξιά) από την υπόκλιση του “Τι απέγινε η Μπέιμπι Τζέιν” Φωτό: DNK 2017

Ταυτότητα Παράστασης

Μετάφραση: Αντώνης Γαλέος
Δραματουργική Επιμέλεια: Απόλλων Παπαθεοχάρης -Δανάη Παπουτσή
Σκηνοθεσία – Κοστούμια: Απόλλων Παπαθεοχάρης
Σκηνικά: Απόλλων Παπαθεοχάρης, Μαίρη Τσαγγάρη
Πρωτότυπη μουσική-Sound design: Γιάννης Χριστοδουλόπουλος
Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα
Sound design – Ζωντανός χειρισμός μουσικής: Θέμις Παντελόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Δανάη Παπουτσή
Βοηθός Ενδυματολόγου: Μαρία Ζυγούρη
Διεύθυνση παραγωγής: Κατερίνα Μπερδέκα
Παραγωγή: Λυκόφως-Γιώργος Λυκιαρδόπουλος
Μακιγιάζ: Παντελής Τουτουντζής
Κομμώσεις: Μπαϊραμπάς Χρήστος
Βοηθοί make up- Μαλλιά: ΙΕΚ ΑΚΜΗ

Ερμηνεύουν οι:
Ρούλα Πατεράκη:
Μπέημπι Τζέην/ Ρένη Πιττακή: Μπλανς
Στέλλα Γκίκα: Έντνα
Πηνελόπη Μαρκοπούλου: Κυρία Μπέητς – Ντήλια
Αλέξιος Διαμαντής: Έντουιν

Τιμές εισιτηρίων

Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή
Κανονικό: 16€
Φοιτητικό, ΑΜΕΑ, Ανέργων: 12€

Σάββατο, Κυριακή
Κανονικό: 18€
Φοιτητικό, ΑΜΕΑ, ανέργων: 14€

Θέατρο Σφενδόνη
Μακρή 4/ Μακρυγιάννη
τηλ.  21 5515 8968

The following two tabs change content below.

Δημήτρης Καλαντζής

Γεννήθηκε, μεγάλωσε και ζει στο κέντρο της Αθήνας. Σπούδασε δημοσιογραφία στο «Εργαστήρι» και Ελληνικό Πολιτισμό στο ΕΑΠ. Έχει δουλέψει σε εφημερίδες, ραδιοφωνικούς & τηλεοπτικούς σταθμούς και τώρα διερευνά τους κώδικες του διαδικτύου. Αγαπά τις ανθρώπινες ιστορίες και τις γάτες.

Comments

comments

Related Posts

Recent Posts