Το μυστικό της κολλητής μου – Συνέντευξη με τη συγγραφέα Μαρία Ρουσάκη

της Αγγελικής Καρδαρά.

Σε «κόσμους παραμυθένιους» μπαίνουμε σήμερα. Δραπετεύουμε από τη σκληρή πραγματικότητα που βιώνουμε και ταξιδεύουμε με τη φαντασία μας στον μικρόκοσμο των παιδιών που είναι γεμάτος αγάπη αλλά και μυστικά. Κάποια από αυτά τα μυστικά μπορεί να «βαραίνουν» την παιδική ψυχή και να γίνονται ένα αφόρητο βάρος για να το κουβαλήσει ένα παιδί. Γι’ αυτό πολλές φορές το παιδί αισθάνεται την ανάγκη να μοιραστεί το μυστικό με τους πιο αγαπημένους του φίλους, «φίλους ζωής και καρδιάς», γιατί μέσα από αυτό το «μοίρασμα» σκέψεων και συναισθημάτων, ο πόνος απαλύνεται και παύει το μυστικό να είναι ασήκωτο φορτίο. Αυτό το «μοίρασμα» με τους κολλητούς φίλους δύναται να λειτουργήσει για την παιδική ψυχή «καταπραϋντικά, ακόμα και λυτρωτικά, δίνοντας δύναμη στο παιδί, ώστε να πιστέψει περισσότερο στον εαυτό του, όπως συμβαίνει στο νέο βιβλίο της Μαρίας Ρουσάκη με τον τίτλο Το μυστικό της κολλητής μου (εικονογράφηση: Πέτρος Χριστούλιας, εκδόσεις Κέδρος). Κι αυτό γιατί τα παιδιά έχουν την ανάγκη να εκφράζουν βαθύτερες σκέψεις και δυνατά συναισθήματα που πλημμυρίζουν την ψυχή τους, πολλές φορές μάλιστα συναισθήματα που είναι αντιφατικά μεταξύ τους δημιουργώντας τους ακόμα περισσότερες σκέψεις και έντονους προβληματισμός. Τα παιδιά έχουν επίσης την ικανότητα με την ομορφιά της ψυχής τους να βρίσκουν διέξοδα σε αδιέξοδους δρόμους, να κάνουν τα δάκρυα γέλιο, να ανακαλύπτουν τη μαγεία της στιγμής και να την ζουν με το νεανικό τους πάθος.

Το μυστικό της κολλητής μου της Μαρίας Ρουσάκη περνάει στο αναγνωστικό κοινό πολύτιμα κοινωνικά μηνύματα και αναδεικνύει την αξία της φιλίας σε έναν κόσμο που αλλάζει και μας φέρνει αντιμέτωπους με νέες προκλήσεις. Παρά τις αντίξοες συνθήκες και τη σκληρή πραγματικότητα που βιώνουμε, η φιλία παραμένει ένας δεσμός σταθερός και ισχυρός μεταξύ των προσώπων, γιατί τα φέρνει πιο κοντά, κάνει καλύτερη την καθημερινότητά τους και φωτίζει τα όνειρά τους. Άλλωστε όταν μοιραζόμαστε στιγμές και όνειρα με τους φίλους μας, αυτά αποκτούν μεγαλύτερη αξία, πιο βαθιά και ουσιαστική.

Αγάπησα το νέο βιβλίο της Μαρίας Ρουσάκη για έναν λόγο παραπάνω, γιατί η φιλία και στη δική μου ζωή διαδραματίζει έναν ρόλο καθοριστικό. Στη συνέντευξη που μου παραχώρησε για το postmodern.gr, μας «αποκαλύπτει μυστικά» της λογοτεχνίας για παιδιά που υπηρετεί με συνέπεια.

ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Η Μαρία Ρουσάκη γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη το 1974, όμως κατάγεται από την Αλαγονία Καλαμάτας. Το πρώτο της βιβλίο, Η Μέλπω η Μοναδική, βραβεύτηκε το 2002 από τον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου, κυκλοφόρησε στα αγγλικά και βραβεύτηκε με το Oppenheim Toy Portfolio Gold Book Award. Έργα της έχουν μεταφραστεί στις Η.Π.Α., στην Κορέα, στο Ταϊβάν και στην Τουρκία. Τα βιβλία της Οι λεμονιές και Κολυμπώντας στα βαθιά ήταν υποψήφια για το κρατικό βραβείο παιδικής λογοτεχνίας, το 2004 και το 2006, αντίστοιχα. Τα παιδικά της μυθιστορήματα Μια φλόγα στο σκοτάδι – η συγκλονιστική ιστορία της Έλεν Κέλερ, Ο θησαυρός του Ταϋγέτου, Άκου το ρυθμό και το Αίνιγμα στο Αιγαίο συμπεριλήφθηκαν στις βραχείες λίστες των βραβείων του λογοτεχνικού περιοδικού Ο Αναγνώστης το 2013, 2014, 2015 και το 2016, αντίστοιχα.

Η Μαρία Ρουσάκη διετέλεσε περιφερειακή σύμβουλος της SCBWI Greece, του ελληνικού τμήματος της παγκόσμιας οργάνωσης Society of Children’s Book Writers and Illustrators, από το 2010 ως το 2014, και συμμετείχε σε διεθνή συνέδρια εκπροσωπώντας την Ελλάδα. Έχει γράψει περισσότερα από 45 βιβλία λογοτεχνίας για παιδιά και δύο μυθιστορήματα για ενήλικους. Το 2017 ήταν υποψήφια για το βραβείο Συγγραφέας της Χρονιάς από το περιοδικό Votre Beauté.  Ζει στην Αθήνα με τα τρία της παιδιά και γράφει με δημιουργικό πάθος.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

  • Κυρία Ρουσάκη, ποιο ιδιαίτερο και ξεχωριστό μυστικό κρύβει το νέο σου βιβλίο, η ιστορία για παιδιά από 9 ετών, Το μυστικό της κολλητής μου και ποιος ο ιδιαίτερος συμβολισμός του; Τι μπορούμε να αποκαλύψουμε στο αναγνωστικό κοινό;

Δεν θα σας αποκαλύψω το μυστικό! Αλλά θα σας πω ότι συμβολίζει κάτι πολύ δυνατό. Κατ’ αρχάς έχει να κάνει με το πώς βλέπει ο καθένας τον εαυτό του. Και με το πώς ένα παιδί αντιμετωπίζει τον εαυτό του γι’ αυτό που είναι, με αυτογνωσία και αυτοπεποίθηση.

  • Πώς γεννήθηκε η ιδέα για  να γράψετε το συγκεκριμένο βιβλίο;

Η ιδέα για να γράψω αυτό το βιβλίο μάλλον ήρθε από τη δική μου εμπειρία ως μαθήτρια στη Νέα Υόρκη και ως μαθήτρια στην Αθήνα. Ως Ελληνίδα στην Αμερική και Αμερικανίδα στην Ελλάδα. Δεν γνώριζα ακριβώς πού ανήκω, ποια είμαι, και τι αγαπώ σε μένα.

  • Καταθέτετε επομένως και τη βιωματική σας εμπειρία σε αυτό το βιβλίο. Κυρία Ρουσάκη, γράφετε πάντα με μεγάλη κοινωνική ευαισθησία για επίκαιρα θέματα που αφορούν την ανηλικότητα. Ποιες ήταν οι πηγές έμπνευσής σας στο Μυστικό της κολλητής μου;

Όπως προανέφερα, μάλλον η ιδέα ήρθε απρόσμενα από μέσα μου. Ωστόσο οτιδήποτε αφορά την κοινωνία με απασχολεί. Το σχολείο και το σπίτι αποτελούν έναν κοινωνικό μικρόκοσμο για τα παιδιά. Άρα προσφέρουν ένα αληθινό υπόβαθρο για να χτίσω τις ιστορίες μου και να μιλήσω άμεσα στα παιδιά για όσα θέματα τους απασχολούν.

  • Θα μας παρουσιάσετε τα κύρια στοιχεία που συνθέτουν την προσωπικότητα των δύο μικρών ηρωίδων του βιβλίου σας;

Η Νένη είναι ειλικρινής, με καθαρό βλέμμα και σταράτα λόγια. Είναι ευαίσθητη κι έχει ιδιαίτερη αδυναμία στον παππού της. Όμως κάποιες φορές είναι παρορμητική. Η Σωτηρία είναι η κολλητή της φίλη και πάντα την «σώζει» από διάφορες καταστάσεις. Είναι πιστή και καλοπροαίρετη. Όμως κάποιες φορές έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση.

  • Τελικά ένα «βαρύ» μυστικό για το άτομο που το κρατά στην καρδιά του, όταν αποκαλυφθεί, μπορεί να λειτουργήσει λυτρωτικά;

Όταν αυτό το μυστικό δεν βλάπτει, τότε, ναι, μπορεί να λειτουργήσει λυτρωτικά όταν αποκαλυφθεί.

  • Η φιλία παίζει και στη δική σας ζωή έναν τόσο σημαντικό ρόλο, όπως και στη ζωή των δύο ηρωίδων; 

Η φιλία παίζει καθοριστικό ρόλο στη ζωή μου. Η φιλία δεν μ’ έμαθε μόνο να αγαπώ τους άλλους αλλά και να βλέπω τον εαυτό μου μέσα απ’ τα μάτια τους.

  • Σε μία δύσκολη εποχή, όπως αυτή που διανύουμε, αντιμέτωποι με τη σφοδρή υγειονομική κρίση και τις επιπτώσεις της σε όλους τους τομείς της ζωής μας, πόσο σημαντικοί είναι οι δεσμοί φιλίας μεταξύ των ανηλίκων και πώς τα παιδιά μπορούν να έρθουν πιο κοντά και να ενώσουν τις όποιες διάφορες έχουν μεταξύ τους στο σύγχρονο ελληνικό σχολείο; Ποιες είναι οι δικές σας προτάσεις, με την κριτική ματιά και προσέγγιση -μέσα από τη γραφή σας- καίριων κοινωνικών ζητημάτων;

Η φιλία ανάμεσα στα παιδιά στο σύγχρονο ελληνικό σχολείο είναι πάρα πολύ σημαντική. Αν είναι πραγματικοί, οι φίλοι στηρίζουν και ακούν. Οι φίλοι πρέπει να νιώθουν όμορφα μεταξύ τους. Είναι η ζεστή φωλιά που τους λείπει όσο βρίσκονται στο σχολείο. Όταν αυτή η φωλιά δεν υπάρχει, ή αρχίζουν τα παιδιά να νιώθουν άσχημα για τον εαυτό τους ή επηρεάζονται επικίνδυνα από αυτές τις φιλίες, τότε πρέπει να απομακρύνονται από τις συγκεκριμένες παρέες. Μία φιλία μπορεί να επηρεάσει ένα παιδί είτε θετικά, είτε αρνητικά. Εδώ είναι που πρέπει να βάζουν όρια οι γονείς, ή τα ίδια τα παιδιά, για να ξεχωρίζουν ποιοι είναι πραγματικοί φίλοι και ποιοι όχι.

  • Είχατε την ευκαιρία να συζητήσετε με μαθητές για το μήνυμα του βιβλίου, όπως γνωρίζω ότι πάντα επιδιώκετε με την έκδοση των βιβλίων σας;

Δεν έχω έρθει σε επαφή με μαθητές, διότι μας πρόλαβε η καραντίνα. Όμως ανυπομονώ να ακούσω τις απόψεις τους με την πρώτη ευκαιρία.

  • Ποια ακόμη έκπληξη μας ετοιμάζετε συγγραφικά;

Με χαρά ετοιμάζω κι άλλα παιδικά βιβλία. Σύντομα θα έχω περισσότερα νέα!

  • Παιδική λογοτεχνία & τηλεόραση. Μία θεματική, στην οποία, πιστεύω, ότι αξίζει να δώσουμε μεγαλύτερη έμφαση. Ποια είναι η δική σας άποψη; Θα σας ενδιέφερε η μεταφορά ενός παραμυθιού σας, μίας ιστορίας σας, στην τηλεόραση;

Δε με ενοχλεί καμία «οθόνη». Μακάρι η παιδική λογοτεχνία να μεταφερόταν στην τηλεόραση πιο συχνά. Έχουμε συνηθίσει να παρακολουθούμε ξένες σειρές ενώ η ελληνική λογοτεχνία θα προσέφερε μεγάλο πλούτο στη μικρή οθόνη. Φυσικά και θα συμφωνούσα, εάν μου γινόταν πρόταση.

  • Ολοκληρώνοντας την πολύ ενδιαφέρουσα συζήτησή μας,  ποια είναι η δική σας συμβουλή ή ποιες κατευθυντήριες γραμμές δίνετε σε νέους συγγραφείς που θέλουν να ασχοληθούν με το πολύ δύσκολο και απαιτητικό είδος, της παιδικής λογοτεχνίας;

Να διαβάζουν παιδική λογοτεχνία. Να διαβάζουν τις σκέψεις των παιδιών. Να διαβάζουν τις δικές τους αναμνήσεις. Να διαβάζουν οτιδήποτε θα έπιανε ένα παιδί στα χέρια του. Να διαβάζουν. Και ύστερα να γράψουν…

  • Κυρία Ρουσάκη, σας ευχαριστώ θερμά και σας εύχομαι πολλά και υπέροχα συγγραφικά ταξίδια σε παραμυθένιες διαδρομές!

Εγώ ευχαριστώ για την όμορφη συζήτηση!

The following two tabs change content below.
Η Αγγελική Καρδαρά είναι Δρ Τμήματος Επικοινωνίας και ΜΜΕ Παν/μίου Αθηνών – Φιλόλογος. Εργάζεται ως εκπαιδευτικός και είναι Τακτική Επιστημονική Συνεργάτιδα του Κέντρου Μελέτης του Εγκλήματος (ΚΕ.Μ.Ε.). Παράλληλα, οργανώνει σεμιναριακά μαθήματα και δίνει διαλέξεις στο αντικείμενο της εξειδίκευσής της «Έγκλημα και Media». Συνεργάστηκε με το Πανεπιστήμιο Αθηνών στο πλαίσιο των elearning προγραμμάτων, έχοντας αναλάβει τη συγγραφή των εκπαιδευτικών προγραμμάτων: «ΜΜΕ και Εγκληματικότητα: το έγκλημα ως είδηση και ως μήνυμα» & «Αστυνομικό και Δικαστικό Ρεπορτάζ», με Ακαδημαϊκό Υπεύθυνο τον Καθηγητή Εγκληματολογίας κ.Γιάννη Πανούση. Δίδαξε δημοσιογραφία στο Κολλέγιο Επαγγελματικής Δημοσιογραφίας (CPJ Athens/University of Wolverhampton) στο προπτυχιακό και μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών. Από το 2013 έως το 2016 έδινε διαλέξεις στο Τμήμα ΕΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών, με αντικείμενο «Εγκληματολογία & ΜΜΕ». Ασχολείται με την εγκληματολογική έρευνα, την αρθρογραφία και τη συγγραφή.

Comments

comments

Related Posts

Comments are closed.

Recent Posts