Η κακοποίηση παιδιών και γυναικών μέσα από τα μάτια και την τέχνη μίας εικαστικού

της Αγγελικής Καρδαρά.

H εικαστικός Γιούλικα Ζολώτα μιλάει μέσα από την τέχνη της για ένα πολύ σκληρό και σοβαρό θέμα, που αντιμετώπισε και η ίδια στους κόλπους της οικογένειάς της ως παιδί, έφηβη και νεαρή γυναίκα. Μας μιλάει για την κακοποίηση παιδιών και γυναικών και περνά το δικό της δυνατό μήνυμα: «Υπάρχουν τρόποι να  βιώσουμε  σχέσεις αγάπης χωρίς βία και χωρίς διλήμματα. Αναζητήστε βοήθεια».

Στη συνέντευξη που μου παραχώρησε για το pm μας περιγράφει με λόγια ποιητικά, θα έλεγα, τη διαδρομή της στον χώρο των εικαστικών και τα συναισθήματα που της δημιουργεί η ενασχόλησή της με την τέχνη. Επίσης, αναφέρεται στον ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η τέχνη στο πλαίσιο του σύγχρονου σχολείου, ενώ μοιράζεται μαζί μας τα όνειρά της αλλά και τα σχέδια για τη νέα ατομική της έκθεση με κεντρικό θέμα, ψυχεδελικά τοπία ιμπρεσσιονιστικού ύφους.

Γιούλικα – Γεωργία Ζολώτα, εικαστικός.

Η Γιούλικα – Γεωργία Ζολώτα είναι Ελληνoιταλίδα, κόρη της εικαστικού Τζένης Ζολώτα. Πέρασε με υποτροφία στην Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης «Ίασμος» του Δημήτρη Παπαμιχαήλ. Κατόπιν αποφοίτησε από τη Σχολή Δημοσιογραφίας του Ομίλου Αντέννα και εργάστηκε ως αστυνομική ρεπόρτερ. Γνωρίζει άπταιστα Αγγλικά, Γαλλικά, Γερμανικά, Ιταλικά και Ισπανικά και διδάσκει σε παιδιά και ενήλικες. Έχει αποφοιτήσει από το Πανεπιστήμιο του Ρέντινγκ στην Αγγλία σε short course για τις μαθησιακές δυσκολίες στην νηπιακή ηλικία. Κάνει σπουδές κλασσικής κιθάρας και ασχολείται με τη σύνθεση και τη στιχουργική. Το 2010 πήρε το πτυχίο της στις Εφαρμοσμένες Τέχνες από τη Σχολή του Σπύρου Ορνεράκη  Το 2018 πραγματοποίησε την ατομική της έκθεση αναθέματα με  θέμα την κακοποίηση παιδιών και γυναικών.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

  • Κυρία Ζολώτα,  θα μας μιλήσετε για τη διαδρομή σας στον χώρο των εικαστικών; 

Η περιπλάνηση απ’ το φως στο έρεβος, το ταξίδι απ’ το σχέδιο στο χρώμα, η πορεία απ’ το χέρι μου ως και το μάτι του θεατή, εύχομαι αναδρομικά  να συντελέσουν  τη διαδρομή μου. Προς το παρόν επιφυλάσσομαι-δημιουργώ.

  • Εάν σας ζητούσα να περιγράψετε τη σχέση σας με την τέχνη,  ποια επίθετα θα χρησιμοποιούσατε; 

Θα την περιέγραφα με άκρως εξιδανικευτικά επίθετα και αδίκως απαξιωτικά, όπως αυτά που προσδίδουμε στους εραστές που μας αφορούν άμεσα μα δεν ικανοποιούν πάντα το εγώ μας.

  • Έχοντας υπάρξει η ίδια θύμα κακοποίησης μέσα στην οικογένειά σας,  όπως έχετε δηλώσει,  ποιο μήνυμα θέλετε να περάσετε στα παιδιά και στις γυναίκες που είναι θύματα ενδοοικογενειακής βίας; 

Υπάρχουν τρόποι να  βιώσουμε  σχέσεις αγάπης χωρίς βία και χωρίς διλήμματα. Αναζητήστε βοήθεια.

  • Πώς επέδρασε στη δική σας ψυχοσύνθεση το πολύ σκληρό αυτό βίωμα της κακοποίησης; Ήταν η τέχνη ένα σημαντικό «σημείο αναφοράς» σας, που σας έδωσε δύναμη να αντιμετωπίσετε την πολύ σκληρή και βίαιη πραγματικότητα μέσα στην οικογένειά σας και πώς λειτουργεί η τέχνη στην ψυχή σας, σήμερα, στην ενήλικη ζωή σας;

Είναι μεγαλειώδες το να γαλουχούνται  τα παιδιά από την τέχνη, αλλά μεγαλειωδέστερο  το να γαλουχούνται από τους γονείς τους. Αντλώ την ίδια μέθεξη, η ενηλικίωση δεν δρα αντιβιωτικά στο καλλιτεχνικό κύτταρο.

  • Το μήνυμά μας προς την κοινωνία, σχετικά με την ενδοοικογενειακή βία, είναι “σπάστε τις σιωπές”. Εσείς που έχετε υποστεί την κακοποίηση στους κόλπους της οικογένειας, πόσο σημαντικό θεωρείτε το να σπάσουν οι σιωπές και ποια άλλα στοιχεία είναι αναγκαία να αναδείξουμε στα ΜΜΕ; 

Η πρόσβαση στη γνώση και στην πληροφορία παρέχεται μέσω των ΜΜΕ. Παρατηρώ πως είναι φειδωλά σε διαφημίσεις για φορείς και οργανώσεις που βοηθούν κακοποιημένους. Είθε να παίρνουν τον λόγο οι επαΐοντες και να προωθούνται  προσωπικότητες και όχι πλασματικά lifestyle.

  • Εάν επιλέγατε μία πολύ σημαντική και ξεχωριστή για εσάς στιγμή, ποια θα ήταν αυτή;

Μακαρίζω την κάθε στιγμή έμπνευσης, αυτεπίγνωσης και δοτικότητας που βιώνω.

  • Ποιος είναι ο ιδιαίτερος συμβολισμός των έργων σας;  Τι ιδιαίτερο εκφράζουν για σας; 

Το έργο μου με τίτλο ‘ο γέγονε γέγονε’[1] απεικονίζει ένα κοριτσάκι  με έκδηλη την ματαίωση στο βλέμμα του, που στο κεφάλι  έχει ένα νεκρό λουλούδι. Το λουλούδι πέθανε δια παντός, όπως η χαμένη της παιδικότητα. Δεν της απομένει παρά να αποδεχτεί πως ό,τι έγινε έγινε και να προχωρήσει.

Ο πίνακας με τίτλο ‘έρχεται το αληθές είς φώς ενίοτε ου ζητούμενον’[3] μας δείχνει μία πλαστική Barbie ντυμένη νύφη που προσπαθεί να βγει απ’ τη γαμήλια  φωτογραφία , δηλαδή ν’ αποδράσει απ’ τη συνθήκη του γάμου. Δίπλα της το τέρας με το περίστροφο [αναφορά στην Ωραία και το Τέρας].Η αλήθεια που εμφανίζεται αναπάντεχα. Το  γυμνό έργο μου’’ μη μου άπτου.’’[4] Δίσημη έννοια καθώς χρησιμοποιείται για να δείξει μία ευαλωτότητα που αυτοοριοθετείται. Ή ακόμα και μία ανωτερότητα που δεν επιτρέπεται να τη βεβηλώσουμε με την αφή.

Θεωρώ τους πίνακές μου ποιητικές αφηγήσεις της εικόνας.

  • Πόσο σημαντική θεωρείτε την ενασχόληση των παιδιών με την τέχνη και πώς, κατά την άποψή σας, το εκπαιδευτικό μας σύστημα μπορεί να δώσει μεγαλύτερη έμφαση στην τέχνη;

Θεωρώ την τέχνη μέσα στα σχολεία αναντίρρητα απαραίτητη. Είναι η βασική οδός για τη γνώση του ασυνειδήτου των παιδιών, άρα και πολύτιμο εργαλείο  για τη διαμόρφωση του συνειδητού. Απομαζοποιεί τα παιδιά και τα καθιστά ξεχωριστές οντότητες. Ευτυχώς υπάρχουν δάσκαλοι, ανώτερα και ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα τεχνών.

  • Ολοκληρώνοντας τη συζήτησή μας, θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας κάποια μελλοντικά σας σχέδια και όνειρα;

Ετοιμάζομαι για την επόμενη ατομική μου έκθεση, που σαν θεματολογία απέχει παρασάγγας από τα  ‘αναθέματα΄. Πρόκειται για ψυχεδελικά τοπία ιμπρεσσιονιστικού ύφους. Όνειρό μου είναι όλα τα έργα μου να βρουν στέγη ούτως ώστε να μπορέσω να συνεχίσω αυτό που κάνω και να βοηθήσω συνανθρώπους μας σε ανάγκη  με τα έσοδα από την τέχνη μου.

  • Κυρία Ζολώτα, σας ευχαριστώ θερμά!

Εγώ ευχαριστώ, κοινωνείται πολιτισμός μέσω τέτοιου είδους συνεντεύξεων!

“Μη μου άπτου” από τη Γιούλικα – Γεωργία Ζολώτα.
“Barbie” από τη Γιούλικα – Γεωργία Ζολώτα.
“Γιούλικα” από τη Γιούλικα – Γεωργία Ζολώτα.
The following two tabs change content below.
Η Αγγελική Καρδαρά είναι Εισηγήτρια-Συγγραφέας και Εκπαιδεύτρια στο Πρόγραμμα Συμπληρωματικής εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης (E-Learning) του Κέντρου Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης (Κ.Ε.ΔΙ.ΒΙ.Μ.) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι Διδάκτωρ του Τμήματος Επικοινωνίας & ΜΜΕ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, Φιλόλογος (με εξειδίκευση στη μεσαιωνική και νεοελληνική φιλολογία) και Τακτική Επιστημονική Συνεργάτιδα Κέντρου Μελέτης του Εγκλήματος (ΚΕ.Μ.Ε.). Το θέμα της διδακτορικής διατριβής της, με Επιβλέποντα τον Καθηγητή Γιάννη Πανούση, αφορά τον ιδιαίτερο γλωσσικό κώδικα επικοινωνίας του έγκλειστου πληθυσμού. Από τον Φεβρουάριο του 2020 ανέλαβε και Επιστημονικά Υπεύθυνη του Crime & Media Lab του Κέντρου Μελέτης του Εγκλήματος που αποτελεί Ομάδα Εργασίας για το Έγκλημα και την Απεικόνισή του στα ΜΜΕ. Έχει επάρκεια και άδεια διδασκαλίας τριών ξένων γλωσσών (αγγλικών, γαλλικών, ισπανικών). Εργάζεται στον συναρπαστικό χώρο της εκπαίδευσης, δίνει διαλέξεις και οργανώνει μαθήματα σεμιναριακού τύπου στο αντικείμενο εξειδίκευσής της «Έγκλημα & Media». Επίσης, είναι Επιστημονικά Υπεύθυνη ερευνών εγκληματολογικού, κοινωνικού και μιντιακού ενδιαφέροντος, αρθρογραφεί και συγγράφει. Έχει συγγράψει τα βιβλία: Τρομοκρατία και ΜΜΕ (εκδόσεις Αντ. Ν. Σάκκουλα), Όταν η ψυχή μιλάει (εκδόσεις Υδρόγειος), Φυλακή και Γλώσσα (εκδόσεις Αντ. Ν. Σάκκουλα), Εγχειρίδιο Εγκληματολογίας για τον Αστυνομικό και Δικαστικό Συντάκτη (εκδόσεις Παπαζήση), Σκιαγράφηση του ψυχολογικού προφίλ των εγκληματιών που απασχόλησαν τα ελληνικά ΜΜΕ (1993-2018): Criminal Profiling and Media (εκδόσεις Παπαζήση). Οι «Νέοι Παγιδευμένοι στα Παιχνίδια της Βίας: Εγκλήματα με Δράστες και Θύματα Νέους» είναι το έκτο βιβλίο της και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Παπαζήση.

Comments

comments

Related Posts

Comments are closed.

Recent Posts